AZ EMBER LEGJOBB TÁRGY-BARÁTJA

A KERÉKPÁR TÖRTÉNETE
Kerékpár, bicikli, bringa, keró, canga. Aki hajtja, imádja, hiszen olyan szabadságérzetet nyújt, amit egyetlen más közlekedési eszköz sem képes megadni. A posztmodern nagyvárosokban egyre többen ismerik fel, hogy valós alternatívája az autónak, a robogónak és a közösségi közlekedésnek, mert gyors, egyszerű, olcsó, mindig rendelkezésre áll, és nem utolsósorban stílusos, már ha a tulajdonosa úgy akarja.

Aki dühöngött már amiatt, hogy mekkora bonyodalommal és mennyi migrénes szenvedéssel jár eljutni „A” pontból „B”-be, biztosan álmodott már az ideális járműről. Egy tökéletes világban ez nyilván a repülő szőnyeg lenne, de a realitások talaján maradva rá kell jönnünk, hogy a megszámlálhatatlan követelménynek a bicikli felel meg leginkább. Története során számos szerepben látjuk: hétköznapi közle- kedési eszköz, a gentlemanek kedvenc játéka vagy csúcstechnológiai sporteszköz; mindig a haladni vágyó ember legjobb barátja.


A FUTÓGÉP, VAGY VESSZŐPARIPA

A bicikli annyira egyszerű szerkezet, hogy az emberiség egyik legrégibb találmánya is lehetne, mégis csak az automobilokkal nagyjából egy időben kezdődött el az evolúciója. A XIX. század elején egy hosszú nevű és lázadó szellemű gentlemannek jutott eszébe először, hogy olyan szerkezetet fejlesszen ki, amely a gyaloglásnál gyorsabbá és mozgékonyabbá teszi az embert. Karl Friedrich Christian Ludwig Freiherr Drais von Sauerbronn (akire egyszerűbben Karl Draisként emlékezik a nehézkes memóriájú utókor) a badeni nagyherceg erdőgondnokának tisztségét töltötte be. Báró létére demokrata gondolkodású és forradalompárti, az arisztokrácia ezért kiveti magából, a társasági élet helyett találmányain, például a ma is ismert húsdarálón vagy a billentyűzetes írógépen dolgozik. Favázas, kétkerekű, kormányozható futógépét az 1810-es évek elején kezdi el bemutatni Európa uralkodói udvaraiban, de mindenütt értetlenség és gúny fogadja, ezért 1817-ben úgy dönt, látványos demonstrációt szervez a Mannheim és Schwetzingen közötti úton. A 16 kilométeres szakaszt egy óra alatt teszi meg. Még ugyanabban az évben szabadalmaztatja a találmányt, és Párizsba megy, ahol végre utoléri a siker: két év múlva a draisina már az elit kedvenc játékszere.

A PEDÁL ÉS A VELOCIPÉD

A hétköznapi lehetőségeket a csatorna túlpartján fedezik fel: 1825-ben a brit postások már futógép, vagyis hobby-horse nyergében hordják a leveleket. Egy skót kovács, Kirkpatrick Macmillan 1840-ben a gőzmozdonyok hajtószerkezetéhez hasonló pedálos rendszert szerel a futógépére, vagyis megalkotja az ősbiciklit, majd egy gyalogos elgázolásáért begyűjti a történelem első kerékpáros közúti bírságát. Az első kereket meghajtó, a kerékagyon rögzített pedált egy francia úr, Pierre Michaux fejleszti ki az 1861-ben, majd piacra dobja az akkor még nagyjából egyforma, „normál méretű” kerekekkel rendelkező velocipédet. A szerkezet pillanatok alatt meghódítja a felső tízezret, a lovaglás és vadászat mellett egyre többen versengenek kerékpá rozásban. Angliában hamar rájönnek, hogy a konstrukciót csak úgy bírhatják sebesebb működésre, ha a meghajtott kereket minél nagyobbra tervezik, így megjelennek a ma már fura mutánsként ható, óriási első- és apró hátsókerékkel épített klasszikus velocipédek, és elkezdődik „a hatalmas arcra esések kora”.



A BIZTONSÁGOS VÁNDOR

Az óriáskerekű velocipéd amilyen mókás, annyira veszélyes is – egy kisebb kátyú elég a fejre álláshoz –, a kerékpár evolúciója így a biztonság irányába halad. John Kemp Starley 1885-ben fejleszteti ki a ma ismert lánchajtást, aminek eredményeként a kerék helyett elég volt a lánckerék méretét növelni vagy csökkenteni a sebességváltás érdekében. Találmánya, a „The Rover Safety Bicycle” (Vándor Biztonsági Kerékpár) hirdetéseiben az állt, hogy erről a kerékpárról nem lehet arcra esni, legfeljebb oldalra kidőlni. A biztonsági kerékpár létrejöttével ledőlt a fal, amely a bicikli tömeges elterjedésének útjában állt: míg a velocipédeken csak sportos és szinte akrobatikus képességekkel megáldott urak tudtak közlekedni, Starley találmánya megnyitotta az utat a szerényebb képességekkel megáldott milliók előtt.

A MAGYAR KERÉKPÁR-ÚT

A vasparipa elterjedésével beindul a biciklis közösségi élet, egyesületek, klubok és iskolák alakulnak. Magyarországra csak 1880-ban hozza Kosztovics János az első velocipédet Angliából, de tíz évvel később már elterjedt a biztonsági kétkerekű is. Kerékpáros iskolák nyílnak, a leghíresebben, az Attilában még hölgyeket is oktatnak. Az 1894-ben alakuló Magyar Kerékpáros Szövetségnek a századfordulóra már négyezer tagja van. A szervezet nemcsak túrákat és versenyeket szervez, de kézbe veszi a kerékpáros érdekvédelmet is, mivel túl sok a konfrontáció a többi közlekedővel. Bizonyos települések egyszerűen kitiltják területükről a biciklistákat, mert azok száguldozásukkal veszélybe sodorják a békés polgárokat. A korból fennmaradt rendőrségi jegyzőkönyvek szerint egyes falvakban, például Kerepesen a békés polgárok olykor alaposan elverték az arra tévedő „közveszélyes” kerekezőt – idézi fel a magyar kerékpározás első éveit Hidvégi János, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum történésze. Az első fellendülésnek az 1899-ben bevezetett, járgányonkénti évi öt forintos kerékpáradó bevezetése vetett véget. Az újabb aranykor 1929-ben köszönt be, amikor Weiss Manfréd licencet vásárol az osztrák Steyr-Daimler-Puch vállalattól, és Csepelen elindul a nagyüzemi kerékpárgyár- tás. A következő évben már harmincötezer bicikli gurul ki a gyár kapuján, a kerékpár tömegcikké válik.

A DA VINCI HOAX
Leonardo da Vinci zsenialitásához kétség sem férhet. Bármibe kezdett, legalább két-háromszáz évvel megelőzte a korát. Talán ezért olyan hihető, és tartja magát olyan makacsul a köztudatban egy már régóta leleplezett átverés. Augusto Marinoni olasz Leonardo da Vinci-kutató 1974-ben jelentette be, hogy a Codex Atlanticusnak nevezett, Leonardo 1478 és 1519 között született rajzait és jegyzeteit tartalmazó irattömegben lánchajtásos kerékpár terveit fedezte fel. A történet és a bemutatott rajzok hitelesnek tűntek, az olaszok úgy érezték, hogy helyreállt a világ rendje, hiszen kiderült: a kerékpárt, ami éppen olyan szerves része az olasz nemzeti kultúrának, mint a Mona Lisa vagy Szent Péter Bazilika, mégiscsak egy olasz álmodta meg. A szkeptikusok azonban egyre több technológiai bukfencre és történeti képtelenségre mutattak rá. Egyebek mellett elképzelhetetlennek tartották, hogy Leonardo a kerékpár történetének majd minden lényeges problémájára választ adott, kivéve a legegyszerűbbet, vagyis a kormányozhatóságot. Egyre mélyebb sebeket ejtettek a Leonardo-kerékpár teóriáján. A kegyelemdöfés csak Marinoni halála után érte a sztorit: egy laboratóriumi vizsgálat során kiderült, hogy bár a kerékpáros da Vinci skiccpapírja valóban XV. századi, de a „tinta épp csak megszáradt rajta”.

A VERSENGÉS IHLETTE GYORSZÁR ÉS VÁLTÓ
A XX. század eleji kerékpárok nehezen alkalmazkodtak a terepviszonyokhoz, és a lábat sem engedték pihenni. A gépek örökhajtósak voltak, vagyis a hátsó lánckerék rögzítve volt a kerékagyhoz, így
amíg a kerék forgott, forgott vele a pedál is. Általában az agy mindkét oldalára rögzítettek lánckereket, egy kisebbet és egy nagyobbat, így attól függően, hogy a bringás emelkedős vagy sík terepen haladt, kiszerelhette és megfordította a hátsó kereket. Egy fiatal olasz versenyző, Gentullio Campagnolo 1930-ban egy havas hegyoldalban szeretett volna áttételt cserélni, de a nagy hidegben nehezen boldogult. Annyira megelégelte a helyzetet, hogy elhatározta: változtat a kerékpárján, hogy soha többé ne kerüljön hasonló helyzetbe. Röviddel ezután szabadalmaztatta a mai napig változatlan elven működő gyorszáras kerékagyat, és a „Cambio Corsa” néven elhíresült többfokozatú láncváltót, s ezzel lerakta a világ egyik máig legmeghatározóbb kerékpár alkatrészgyártójának alapjait.

OFF-ROAD STORY
Nem a ma ismert mountain bike-ok voltak az első kerékpárok, amelyeket kifejezetten terepre terveztek. A századforduló kerékpárversenyein nem voltak kijelölt útvonalak, egyszerűen az nyert, aki hamarabb ért át egyik városból a másikba. Teljesen természetes volt, hogy a versenyzők erdőn-mezőn átvágva egyenesítik ki a kanyargós utakat, és a biciklit vállukra kapva ugrálnak át árkokon, kerítéseken. Később a versenyszabályok megjelenése és a bringák specializálódása miatt levált az országúti versenyekről és önálló szakággá vált a terepbiciklizés, vagyis a cyclo-cross. A CX kerékpárok olyanok, mintha egy mountain bike-ot kereszteztek volna egy országúti bringával: koskormánya van, és vastagabbak a kerekei. A klasszikus mountain bike sokkal később született. Egy Gary Fisher nevű fiatalember találta fel, akit 1968-ban, az Egyesült Államokban két évre eltiltottak az országúti kerékpárversenyzéstől, mert túl hosszú volt a haja. Barátja, Charlie Kelly segítségével a hetvenes évek elején kezd el a klasszikus motorkerékpárok látványvilágát imitáló cruiser biciklikkel kísérletezni. Olyan gép építése volt a cél, amellyel hajmeresztő sebességgel, de viszonylag biztonságosan lehet száguldozni a meredek hegyi ösvényeken. Aztán 1976-ban, a kaliforniai Pine Mountain környékén megszervezik első Repack Off-Road Downhill versenysorozatukat, majd megalapítják a világ első hegyi kerékpár gyártó cégét, Kelly-Fisher Mountain Bikes néven.


A cikk a Gentleman magazin 2013. SPRING számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
Hét év, hét szeszemester
Skót kevert és malátawhiskyk, ír és amerikai whiskey-k, valamint a kanadai, japán és egyéb egzotikus whiskykülönlegességek gyártói és hazai forgalmazói is bemutatkoztak a napokban megrendezett...
Pannónia Szeparéja
A Dunántúl szívében, a bazaltóriások és a magyar tenger között terül el Szigliget. A történelmi váráról ismert község a Balaton partjának talán legcsendesebb zuga. Igazi kikötő ez – a szó minden...
CÉLOK, EGYSZERŰEN
Az ember azt hinné, csupa ellentmondás a Pappas-birodalom vezetője. Nem a legtöbb csúcsvezetőre jellemző sztereotip a viselkedése, az öltözéke, és ami talán a legfontosabb, a hozzáállása. Hozzáállása...
Roger Waters - The Wall
Egyre közelebb kerülünk az augusztus 25-i dátumhoz, és ahhoz, hogy az elmúlt évek egyik legsikeresebb turnéja, a rocktörténet leglátványosabb előadása: a Fal Budapestre érkezzen, és most a világ...
GÖMÖR BÉLA
Gömör Béla professzor orvoslásról és műbarátságról
BOGISICH FERENC
Bogisich Ferenc a több mint százfős, Qualitative Production Gépipari és Kereskedelmi Részvénytársaság vezérigazgatója. Mérnökként húsz éve alapította cégét, mely Európa számos országába szállít...
BOTH MIKLÓS
Magyarország egyik legjobb gitárosa, aki összekötötte Hendrixet Bartókkal. Tizenhét évesen már a VHK-ban játszik, a Napra zenekar alapítója, az Országos Prímástalálkozó tagja, a Both Miklós FolkSide...
Tökéletesíteni
Senkinek nem kell bizonygatni a mercedes tökéletességre törekvő akaratát. Prémiummárkaként szinte kötelesség olyan autót építeni, amely részleteiben és egészében is megkérdőjelezhetetlen. Azaz...
NAPA VALLEY
San Franciscótól északra, egyórányi autózásra terül el a Napa-völgy, a világ egyik legendás borvidéke. És Sonoma városában, a Buena Vista Borgazdaságban kalandos életű honfitársunk, Haraszthy Ágoston...