Egyetlen óra a Föld körül

Transocean Chronograph Unitime
Egy csúcskategóriás karórával szemben az a minimális elvárás, hogy mindig, mindenhol a pontos időt mutassa. Az otthonülő urak időmérői számára ez nem túl nagy kihívás, de mit válasszanak azok, akik ide-oda cikáznak az időzónák között? Kiderül a Gentleman magazin Breitling-sorozatának harmadik felvonásából.

Verne halhatatlan főhőse, a klasszikus gentleman őstípusa, Phileas Fogg csalódottan szállt partra Angliában nyolcvan napos Föld körüli útja után. Érthető: elveszített egy kisebb vagyont, húszezer fontot, úri méltóságának egy jelentős részét, és a hírnevet, melyet legendás pontosságával érdemelt ki. Annak ellenére, hogy tekintélyes summát áldozott fel, és nem egyszer életét kockáztatta a siker érdekében, azt hitte, elkésett, holott egy teljes nappal a határidő előtt teljesítette, amit vállalt. Folyamatosan kelet felé haladt ugyanis, így fokozatosan időt nyert, pontosan huszonnégy órát. A csalódottság azonban így is kis híján Mr. Fogg kudarcát okozta, hiszen ahhoz, hogy nyerjen, nem volt elég megérkeznie Londonba, és mindenkit értesíteni, a siker feltétele az volt, hogy megjelenik a Reform Klubban. Neki azonban esze ágában sem volt a klubjába látogatni, hiszen majd’ három hónapon keresztül mást sem csinált, csak rohant, a vereség beismerése igazán várhatott. A friss Timesnak és rátermett inasának, Passepartout-nak volt köszönhető csupán, hogy megnyerte minden idők legnagyobb stílű fogadását.

A páratlan teljesítmény és a bátorság mellé tehát nem ártott volna egy valamirevaló, kifejezetten utazáshoz tervezett óra. Ha akkoriban létezett volna a Breitling legújabb innovációs csúcsához, a Transocean Chronograph Unitime-hoz hasonló szerkezet, valószínűleg magával viszi az útra, a világ pedig szegényebb lenne a szépirodalom egyik legnagyobb dramaturgiai csavarjával. A kifejezetten utazóknak tervezett világidő kronográf egy technológiai bravúrnak köszönhetően analóg szerkezettel képes arra, hogy gombnyomásra kövesse az időzónákat. Egy ilyen időmérőre már jóval Mr. Fogg ideje előtt, a XVII. században felmerült az igény, párhuzamosan a világ fokozatos kitárulásával, az ehhez szükséges technológia azonban nagyon sokat váratott magára.

Bár a Nyolcvan nap alatt a Föld körül csupán fikció, a korabeli világ ábrázolása hiteles. Az ipari forradalom gentlemanjei szenvedélyesen utaztak. Megtehették, bolygónk ugyanis bejárható méretűre zsugorodott, kalandjaikhoz pedig megfelelő felszerelésre volt szükségük. „Az óceánok áthajózásakor elsősorban a helymeghatározás miatt volt szükség pontos időmérőkre” – mondta el Becsei Áron, a magazin nemzetközi hírű óraszakértője. Azaz egy hajón ismerniük kellett az aktuális szélességi, hosszúsági és magassági értékeket. „A hosszúsági fok meghatározásához egy megbízható időmeghatározó eszköz kellett, ennek megoldására születtek a hajókronométerek. Ezek egy adott ponton a kiindulási hely idejét mutatták, és a hajós ehhez tudta hasonlítani a saját pozícióján tapasztalt holdállást, így az időeltérést kiszámolva fel tudta mérni pontos helyét.”

A hajókon használt, helyhez kötött időmérőkből fejlődtek aztán ki a hordozható zseb-, majd karórák. A XIX. században terjedtek el a kalandvágyó gentlemanek számára, egyedi igények alapján elkészített felfedező órák (explorer watches). Ahogy teltek az évtizedek, a vásárlók egyre sajátosabb és vadabb igényekkel keresték meg a készítőket; így indult el a hordozható órák fejlődése a strapabíró, víz- és nyomásálló, sötétben is látható számlappal és mutatókkal ellátott, a pontos idő jelzésén kívül egyéb funkciókkal is bíró szerkezetek irányába.

Az időzónákhoz igazodó világórára csak az után volt igazán szükség, hogy a világot behálózó kommunikációs csatornák miatt bevezették a földön az egyezményes idő fogalmát. A greenwichi középidő (Greenwich Mean Time, GMT) már 1675, vagyis a Királyi Obszervatórium alapítása óta segített a tengerészeknek a hosszúsági fok meghatározásában, de az átlagpolgár nem igazán foglalkozott vele. Minden angol városban különböző időt mértek egészen 1847-ig, amikor a vasutak terjedése miatt bevezették a standard időt, amit Railway Time-nak (vasúti időnek) neveztek. 1880. augusztus 2-án iktatták törvénybe, hogy Nagy-Britannia minden közórájának a greenwichi időt kell mutatnia. Egyes akkori óráknak két percmutatójuk volt, egy a helyi (a nap járásához igazított) időt, egy pedig a hivatalos greenwichit mutatta. „Hasonló megoldást alkalmaztak az első, mondjuk így, világórák is – árulja el Becsei Áron. – Egy percmutatójuk mellett két óramutatójuk volt, az egyik az egyik időzónára állítva, a másik a másikra. A több zónát is mutató óráknál általában a számlapon vagy a lünetten találhatóak a különböző városok nevei, és így kiszámolható, hogy hány óra eltérés van az adott városban. Néhány modellnél pedig a téli-nyári időszámításból eredő egyórás eltérés is leolvasható.”

A Breitling Transocean Chronograph Unitime órája tökélyre fejlesztette a mechanikus időzónajelzést. A cég a kezdetektől, 1884 óta foglalkozik utazóórák készítésével. Miközben az ég, sőt a világűr meghódításában játszott szerepe közismert az órabarátok körében, kevesen tudják, hogy a szárazföldi nagy utazások legalább ilyen hangsúlyosan kísérték és inspirálták a vállalat fejlődését. Az 1950-es és 60-as években a Breitling az önfelhúzó, világidőt mutató Unitime modell bevezetésével szerzett magának hírnevet, mely azóta is a karóragyűjtemények keresett darabja. Egyedi kivitelezése miatt minden bizonnyal ez a sors vár majd az új, Transocean Chronograph Unitime-ra is.

A márka történetének egyik legjelentősebb mérföldköve a Breitling 01 kaliber nevű saját szerkezet megalkotása volt. A Breitling mérnökei ezzel a világ egyik legjobb kronografikus mechanizmusát hozták létre. A Transocean Chronograph Unitime belsejében ennek egy egyedülálló irányú továbbfejlesztése ketyeg. A Breitling 05 kaliber valójában egy speciális igazító rendszerrel, a világóra-mechanizmussal felszerelt Breitling 01 kaliber. A huszonnégy órás számlap összhangban mozog egy huszonnégy világváros nevével ellátott lappal – ez természetesen a világ huszonnégy időzónáját
reprezentálja. A középső mutatók a legfelül, 12 óránál található időzóna idejét mutatják. Amikor a tulajdonos időzónát szeretne váltani, mindössze annyit kell tennie, hogy kihúzza a koronát és előre vagy hátra forgatja, ezáltal az időt, az időzónakorongot és a huszonnégy órás lapot egyszerre, egyetlen könnyed mozdulattal állíthatja. Eközben szükség esetén a naptár is alkalmazkodik. A folyamat közben a perc- és a másodpercmutatók zökkenőmentesen járnak tovább, így az óra ilyenkor sem veszít pontosságából.

Egy ilyen órával Phileas Fogg világkörüli útjának minden pillanatában tisztában lett volna azzal, hogy mennyi a pontos idő a Földnek azon pontján, ahol éppen áll. Ahogy azzal is, hogy a Föld bármely más pontján mennyi a pontos idő. Így pedig magabiztossága, angolos hidegvére teljes birtokában, kényelmesen sétálhatott volna be a Reform Klubba. Azért jó, hogy mégsem így történt. Milyen is lenne Verne egyik leghíresebb regényének befejezése minden izgalom nélkül?

A cikk a Gentleman magazin 2012. AUTUMN számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
Egy úr a pokolban is úr
Az, hogy az ember arisztokratának születik, még nem jelenti automatikusan azt, hogy valódi úriember is!
Miénk itt a légtér
A repülés szabadság – mondják, de ez csak akkor lesz maradéktalanul igaz, ha nem kell igazodnunk különféle menetrendekhez. A magánrepülőgép éppen ezért az egyik legfényűzőbb módja a világ...
A VASÚT RENESZÁNSZA
Meg vagy te őrülve? – szegezte nekem a kérdést jó néhány ismerősöm, mikor megtudta, hogy naponta vonattal járok dolgozni Verőcéről Budapestre. A felvetéseken azért sem csodálkoztam, mert a jelenlegi...
CIPŐT EGY ÉLETRE!
Reneszánszát éli Magyarországon is a manfufakturális cipőkészítés. Aki készítettett már magának kézzel varrott cipőt, tudja, hogy sem kényelemben, sem strapabírásban, sem eleganciában nem lehet...
SVÁJCI GYÖNGYSZEM
Jobb az elején tisztázni, hogy elfogult vagyok. Szerelem volt első látásra, még 1986-ban kezdődött. Vízummal lehetett akkoriban beutazni. Ennyi év után remélhetőleg következmények nélkül bevallhatom:...
Halászsas négy keréken
A névtelen lombardiai autógyár (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) első modellje 1910-ben hagyta el a gyárat. A 100 éves évfordulóra méltó koncepcióval lépett elő a genfi autószalonon a...
Christian Ender
A mainzi Johannes Gutenberg egyetemen tanult. A HUGO BOSS-nál a cipők és kiegészítők fejlesztésének vezetőjeként kezdte munkáját. Később a HUGO BOSS AG nemzetközi értékesítésén a kelet-európai...
Roger Waters és az SOS Gyermekfalu
SOS Gyermekfalu Magyarországi Alapítványa 15 pártfogoltja léphet majd színpadra a Puskás Ferenc Stadionban, énekelhet a Falban, együtt Roger Waters-szel és zenekarával augusztus 25-én, Budapesten. A...
Egyetlen óra a Föld körül
Egy csúcskategóriás karórával szemben az a minimális elvárás, hogy mindig, mindenhol a pontos időt mutassa. Az otthonülő urak időmérői számára ez nem túl nagy kihívás, de mit válasszanak azok, akik...