Luxusóra vagy sportkocsi

Mi minősíti a férfit?
A Glashütte Original értékesítésért felelős alelnöke, Dieter Pachner 1985-ben az ausztriai Karlsteinben kezdett órásmesternek tanulni. A mestervizsgát is letette ugyan, de elég gyorsan úgy döntött, hogy az értékesítés jobban érdekli. Az a vád persze nem érheti, hogy nem ismeri a terméket, nem ért ahhoz, amit árul.

Ha jól tudom, Ön annyira megszállott Glashütte Original rajongó, hogy a három, a cég nagykövetének számító órát felváltva hordja. Mitől függ, hogy mikor, melyiket veszi fel?

Igen jól informált. Valóban megvan az a kiváltságom, hogy a napi öltözetemnek vagy épp a napi programomnak megfelelő személyes Glashütte Originalomat viseljem - a PanoMaticCounter XL-t, esetleg a Senator Terminkalendert vagy a Seventies Panoramadatumot.

Úgy tudom, előfordult, hogy a feleségétől kapott ajándékba Glashütte Originalt. Azért ez elég vicces, nem?

Ez az esküvői ajándéka volt.

Mikor kezdődött az órák iránti rajongása? Emlékszik, mi volt az első karórája, és milyen alkalomból kapta?

Az érdeklődésem a órák világa iránt körülbelül 10-11 éves korom körül kezdődött. Édesapám gyakran elvitt egy órásmesterhez, ahol betekintést kaphattam ebbe a lenyűgöző mesterségbe. A legelső órám amúgy svájci volt.

Elképzelhetőnek tartja, hogy valaki gyerekként úgy álmodik arról, hogy egyszer Glashütte Original órája lesz, mint más arról, hogy ha felnő, akkor Porschét fog vezetni?

Nemhogy elképzelhetőnek tartom, hanem abszolút meg vagyok győződve róla.

Ha már itt tartunk, véleménye szerint mi minősít jobban egy férfit: az órája, vagy az autója?

Az órája. Mégpedig a következő okból: az órát az ember a csuklóján hordja, akár 24 órán keresztül. Egy szép időmérő alkalmatosság sokkal jobban kihasználható, élvezhető.

Mit mondana egy férfinak, aki azért nem hord évek óta órát, mert az okostelefonján bármikor megnézheti, hány óra?

Természetesen igaza van, mert az időt az okostelefonjáról is leolvashatja. De ez nem ugyanaz, mint az időt egy gondosan megtervezett óra számlapjáról leolvasni. Az okostelefonról leolvasott időt csak felületesen érzékeli az ember, míg az óráról leolvasott időt sokkal inkább megjegyezzük, és talán jobban is értékeljük.

Talán nem tévedek nagyot, ha azt feltételezem, hogy Ön gyűjtő is.

Valóban nem téved. Szenvedélyes gyűjtő vagyok; a sok-sok év alatt, amit az óraiparban töltöttem, elkötelezett rajongás alakult ki bennem a szép német és svájci órák iránt.

Ön, aki a Glashütte Original órák értékesítésének első számú felelőse, bizonyára jól ismeri a világ órapiacait, a különböző vásárlói elvárásokat, az egyes országok eltérő órakultúráját. Megosztaná az ezzel kapcsolatos tapasztalatait? Például azt, hogy hol a legsikeresebb a Glashütte Original?

Elsősorban Németországban tudunk felmutatni erős növekedést, de ez elmondható az egyesült államokbeli, az ázsiai és a közel-keleti piacról is. Attól függően, hogy milyen régóta vagyunk egy adott ország piacán jelen, úgy fogalmaznék, hogy különbséget kell tenni, melyik helyen építjük fel a márkát, hol foglalkozunk inkább a növekedéssel, és hol a piac megszilárdításával.

Mennyire ismeri a magyar piacot? Mi a véleménye a magyar órapiacról, az itteni vásárlókról?

Amikor a közép-európai régióért voltam felelős a Glasshütte Originálnál, én vezettem be a márkát Magyarországon.  Így aztán már évek óta követem a fejlődést. Újra és újra találkozunk az országukban - különböző eseményeken- jól informált és érdeklődő vevőkkel. De ez az óra az egyéb márkák között még mindig kaphatna több figyelmet.

A Glashütte Original egyértelműen prémiumkategóriás termék. Hogyan találják meg a tudatos vásárlót? Mit javasol a pénzzel rendelkezőknek, hogyan “képezzék” magukat, hogy megtalálják az igazi értéket?

A vevőnek előre kellene informálódnia, mielőtt egy bizonyos márkáról vagy óráról dönt. Mi a Glashütténél a legszívesebben egyszerűen lekicsinyítenénk a manufaktúránkat, hogy az egész épületet elvihessük egy világ körüli körútra. Mert igazán azok értik meg a Glashütte Original értelmét, akik részt vehetnek egy túrán, ahol az órák előállításának lényegét az elejétől az utolsó mozzanatig nyomon követhetik.

Hogyan képzeljük el a Glashütte Originalt mint gyárat? Hány órát gyártanak évente?

A mi manufaktúránk elsősorban attól különleges, hogy mindent magunk csinálunk, az óra megtervezésétől a megvalósításig. Az alkatrészek nagy részét házon belül állítjuk elő. Szerencsénkre a Swatch-csoporthoz tartozunk, így azokat az alkatrészeket, amelyeket mi nem készítünk, megkaphatjuk ebből a hálózatból. A Swatch-csoport beruházásának köszönhetően már van számlapgyárunk is, amelyben a számunkra szükséges minőségi, nemes és költséges számlapokat legyárthatjuk.

De nem csak ezeket az előnyöket kapjuk az anyavállalattól. A nagyon magas kereslet miatt, ami a Glashütte Original iránt mutatkozik, olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a gyártási kapacitásunkat növelnünk kell. Így ebben az évben a glashüttei gyártóhelyünkön megkezdődött a bővítés. Néhány részlegnek, például a vevőszolgálatnak, saját épületet hoztunk létre, ezzel egyidejűleg a legfőbb vagyonunk, a dolgozóink létszámát is megnöveltük.

Van még új a nap alatt? Milyen lehetőségeket lát a technikai újítások terén? Vagy el kell fogadni, hogy a következő évtizedek a dizájnról és a marketingről szólnak?

Egyszerűen csak nézzen körül az órapiacon. Minden évben sikerül valamelyik márkának egy újítással előjönnie, vagy épp egy meglepő funkciót létrehozni, ami elbűvöli a vevőket, és bámulatot vált ki. Tehát azt gondolom, hogy még van lehetőség a fejlődésre.

Egy olyan versenyben, amely a mai piaci trendeket jellemzi, mi jelenti az igazi kihívást a Glashütte Originalnak?

A valódi kihívás az, hogy a vevőinket újra és újra elkápráztassuk a kiváló teljesítményünkkel. És ez az, ami egyre tovább hajt minket, és kihozza belőlünk a legjobb formánkat.

Ha már szóba hoztam a Porschét, akkor kíváncsi lennék, hogy mi a Glashütte Original 911-ese?

Ezt egyszerűen megválaszolhatom: a Senator Chronometer.

Önnek egyébként mik a legfontosabb szempontjai, amikor órát vesz? A funkcionalitás, a kinézet, a márka, az ár vagy ez mind együtt?

Azt mondanám, az összes tényező, amelyeket említett. De mindenekelőtt a márka úgynevezett DNS-e, vagyis legbelső lényege.

A cikk a Gentleman magazin 2012. WINTER számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
Monaco, te drága
Idén is a miniállam a világ legdrágább ingatlanpiaca.
A szerencselovag
Médiapunk, szalonpunk – nevezték már sok mindennek a novemberben negyvenéves Árpa Attilát, aki persze mindent meg is tett azért, hogy foglalkozzanak vele. A Rejtő Jenő-i kalandor, szerencselovag...
dr MÁRIÁS
A Tudósok zenekar csodálatos fegyver a csínytevésekhez – állítja dr Máriás Béla, akitől amúgy sem áll távol, hogy borsot törjön az emberiség orra alá. Nemcsak zenéjével teszi ezt, hanem merész...
Zágráb
Zágráb nem adja könnyen magát, nem afféle ledér vásári cafka, meg kell érte dolgozni, ahogy Jellasics (Jelacˇic´) bán is megdolgozott Horvátország függetlenségért. Nos, ezen vagyunk, megint...
G, mint gentleman
G – mint gentleman. Vagy inkább DZS – mint dzsentlmen? A fene se tudja. Mindkettő helyes, de hogy mit is jelent – rejtély. Talán már nem is olyan fontos. Igaz, az angoloknak annak idején valamiért...
Szakos Krisztián
Az álmok néha valóra válnak, és erről az orbitális közhelyről Szakos Krisztián zeneszerző-producer órákat tudna mesélni. Kamaszkorától ír ugyanis dalokat, volt pincér és játszott lagzikon, mielőtt...
Stan Ahuja
Közel 60 órányi szabás, illesztés, igazítás, rögzítés és vasalás után az élettelen szövetből megszületik valami, amiben élet van, aminek lelke van. Egy csepp az én...
A cipő
Fabula László, a hazai kézműves cipőkészítés legfiatalabb mestere. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a cipő a férfi méltóság talapzata. De hogy ezt a gondolatot maradéktalanul átérezzük, ahhoz két dolgot...
Túlélni stílusosan
A karóra sokak szemében már csak egy letűnt kor szimbóluma. Ők azok, akik nem látják a különbséget a nyomtatott áramkörrel behálózott műanyag és a mérnöki tudomány stílusos remekművei között. Hát még...