Cognac, Nyugat-Franciaország. A tradicionális luxus egyik szimbóluma a bukolikus gall tájban. Végeláthatatlan pincesorok, falakba ivódott történelem. A levegőben ott lebeg az a megfoghatatlan illat, az évente két-három százaléknyi elpárolgó konyak illata, ami a fahordókból az érlelés évtizedei, évszázadai alatt természetes módon elillan. Az angyalok jussa – mondják. És csakugyan. Miért is ne vennék magukhoz a teremtett világ aranysárga esszenciájából, ami nekik jár?
Ebben az időtlen városban nevelkedett az ír-gall gyökerű Hennessy család titánja, Kilian Hennessy a luxusvilág ikonjának számító nagyapja, a konyakpápa Kilian Hennessy (1907-2010) házában. Nomen oblige, ugye, de kettejük viszonya sokkal többről szólt az arisztokratikus tiszteletnél.
– Nagyapámhoz mindig szoros és különleges kapcsolat fűzött. Viselem a nevét, és azt hiszem, sok mindent hordozok magamban a szellemi örökségéből. Úgy hozta a sors, hogy mindkettőnknek az újrakezdés karmája jutott. Amikor nagyapám 1971-ben átvette a Jas Hennessy & Co. vezetését, a II. világháború krízise még mindig ránehezedett a gazdaságra; szinte a nulláról kellett mindent felépítenie. Emlékszem, mesélt egy japán útjáról, nem sokkal a háború után. Egyszerűen lehetetlen volt egyetlen üveg konyakot is eladni. A Hennessy név 1765 óta mindig is garancia volt a legmagasabb minőségre, de nagyapámnak ezt újra be kellett bizonyítania. És megcsinálta! Nem véletlen, hogy egyedül ő támogatott a családból, amikor előálltam az ötlettel, hogy a saját utamat járva a parfümvilágot választom. Kíváncsian figyelte a lépéseimet, szigorú kérdésekkel faggatott, tesztelt; örökké hálás leszek neki ezért. Sosem éreztetett velem szemben hatalmat. Éppen ellenkezőleg, tiszteletben tartotta a függetlenségemet, nem szólt bele abba, amit csinálok. Azt vallotta az üzletben is, hogy az ésszerűség határain belül mindenkinek mindent a saját kárán kell megtanulnia. És ez komolyabb lecke volt, mintha tanácsokkal irányított volna – meséli Hennessy.
Luxusba született, ha úgy akarja, a kisujját sem kell mozdítania, csak bele kellett volna ülnie az örökségébe. De nem nyugodott; 2007-ben alapította meg saját parfümbrandjét By Kilian néven. Több mint tíz évet fektetett tudása megalapozásába, dolgozott a legnagyobb nevek árnyékában (Christian Dior – LMVH, Paco Rabanne – Puig, Alexander McQueen – Yves Saint Laurent, Giorgio Armani – L’Oréal), ám ennél többet akart. Diplomamunkáját a Sorbonne kommunikáció- és nyelvtudományi szakán az illatok jelentéstanáról írta, „a halandók és az istenek közös nyelve után kutatva”. Az egyik legnevesebb „orr”, Jacques Cavallier segítségével háromezer különböző illatkódot térképezett fel.
– Mindennél fontosabb nekem az a tudat, hogy amit elértem, kizárólag magamnak köszönhetem. A By Kilian megalapításában eleinte még a család többi tagja is segített befektetésekkel, de nem támogattak egyöntetűen. Sok konfliktushoz vezetett a közös munka, ezért tavaly minden üzletrészt visszavásároltam, hogy teljesen a saját lábamon álljak. Szeretem a családi és az üzleti dolgokat kettéválasztani. Lám, merésznek áll a világ: az élet eddig igencsak őt igazolta. Öt év alatt négy kollekcióban összesen húsz By Kilian illattal tette le a névjegyét a parfümvilágban, mindegyik az elegancia és a megalkuvást nem ismerő luxus szebbnél szebb megfogalmazása. Egytől egyig bátrak, provokatívak, lehetetlen közömbösnek maradni irántuk.
– A parfümkészítés művészet, ablakokat nyit a tudatalattira – vallja Kilian Hennessy, aki azt tűzte ki célul, hogy saját illataival visszaemeli a művészi luxusparfümöket arra a piedesztálra,
amelyről a konzumszemlélet lesodorta őket az elmúlt 10-15 évben. Hennessy a hetvenes-, nyolcvanas-, kilencvenes éveket tartja az aranykornak, az akkor elért minőséghez szeretne visszakanyarodni. Éppen ezért a csomagolásra is különösen kényes: szándéka szerint minden By Kilian üveg egy életre szól, újratölthető, akár generációról generációra örökíthető. És hogy mit tölt az üvegekbe?
– Egy illat akkor jó, ha luxust áraszt, egyedi, kényelmesen öltöztet és elmesél egy történetet. A sztorinak erősnek kell lennie. Az én felfogásomban a jó parfümőr olyan, mintha producer és forgatókönyvíró lenne egyszerre. Mindig a parfüm neve születik meg bennem először, aztán a történet vázlata, és hozzá az alapakkord – magyarázza, és a Chanel No. 5. mindent elsöprő sikere alapján még csak nem is túlozza el a sztori jelentőségét. A legenda akkor egyetlen mondattal kezdődött. Egy újságíró 1954-ben megkérdezte Marilyn Monroe-tól, kivel osztja meg az ágyát éppen.
„Meztelenül alszom, néhány csepp Chanel No. 5-tel a nyakamon” – hangzott a válasz. Onnantól nem volt megállás...
A By Kilian egyik legsikeresebb illatában is benne van egy hasonló legenda lehetősége. Az első kollekcióban (L’Oeuvre Noir 2007) megjelent Straight To Heaven a mennyországról mesél, titka pedig néhány összetevő túlhangsúlyozása finom alkímiával: rum, pacsuli, cédrusjegyek keverednek szárított gyümölcsökkel, vaníliával, mósusszal.
– Özönlenek hozzánk a levelek erről az illatról. Volt, aki arról számolt be, hogy nyakon nyalta egy nő az utcán, amikor viselte – büszkélkedik Hennessy, aki egyébként az illatokba fogalmazott történetek „megrendezését”, a kreációk részleteit már orrokra bízza. A Straight To Heavent Sidonie Lancesseur 26 évesen alkotta. Hennessynél dolgozik a szintén legendás J’adore (Dior) kreátora,
Calice Becker, illetve két másik jól csengő név, Sidonie Lancesseur és Alberto Morillas is. Ők állnak a fausti ihletettségű L’Oeuvre Noir kollekció sötét tónusú, buja szenvedélyt árasztó darabjai, a The Arabian Nights (2009) modern köntösbe öltöztetett szimbolikus illatai, a The Asian Tales (2012) zen letisztultságú kreációi mögött, és ők sűrítették illatokba az Édenkert aspektusait is a legújabb, In The Garden of Good and Evil (2013) sorozatban. Utóbbiban eddig három parfüm jelent meg: az In the City of Sin, a Good Girl Gone Bad és a Forbidden Games is a vágyakozás tárgyait, a tiltott gyümölcs lényegét ragadja meg és öltözteti csábító akkordokba.
– Provokáció? Naná! A konyakpápa unokája így üzen a jussukat követelő angyaloknak.
HENNESSY, A LEGENDA
A világhírű konyakbrand története 1795-ben kezdődött, amikor az ír származású Richard Hennessy megalapította a céget. Hamar sikerre vitte a családi vállalkozást, a világ legnagyobb konyakexportőrei között tartották számon. Halála után fia, James Hennessy vette át és virágoztatta fel az üzletet. A mai napig működő Jas Hennessy & Co. megalapítása is az ő nevéhez kötődik. A cég folyamatosan bővült, vezetése apáról fiúra szállt, csak a II. világháború okozott törést a luxusipar egyik sikertörténetében. Az irányítás átvétele a válságos időkben, 1971-ben Kilian Hennessyre hárult, aki az újrakezdés jegyében, társulva a pezsgőben utazó Moet et Chandonnel megalapította a Moet Hennessy csoportot, amely 1987-ben a Louis Vuittonnal bővült. Ezzel Kilian Hennessy nevéhez köthetően létrejött a világ egyik legnagyobb luxusipari cégcsoportja, az LMVH. Haláláig a csoport tanácsadó testületének tagja volt: 103 évesen hunyt el 2010-ben. A Jas Hennessy & Co. ma a világ legnagyobb konyakgyártója évente 50 millió eladott palackkal, amely a világpiac 40 százalékát teszi ki. A legmagasabb minőségű konyakjuk az alapító nevét viselő Richard Hennessy.