AZ ANGYALOK JUSSA

A KONYAKKIRÁLY-DINASZTIA ÖRÖKÖSE, KILIAN HENNESSY BUDAPESTEN
Ha azt mondom, Hennessy, ki ne vágná rá: konyak! Csakhogy a luxusipar egyik legnagyobb, úttörő dinasztiájának örökségét nem akárki viszi tovább: az ifjabb Kilian Hennessy az elmúlt néhány évben a parfümvilágot is meghódította megalkuvást nem ismerő, művészi kreációival.

Cognac, Nyugat-Franciaország. A tradicionális luxus egyik szimbóluma a bukolikus gall tájban. Végeláthatatlan pincesorok, falakba ivódott történelem. A levegőben ott lebeg az a megfoghatatlan illat, az évente két-három százaléknyi elpárolgó konyak illata, ami a fahordókból az érlelés évtizedei, évszázadai alatt természetes módon elillan. Az angyalok jussa – mondják. És csakugyan. Miért is ne vennék magukhoz a teremtett világ aranysárga esszenciájából, ami nekik jár?


Ebben az időtlen városban nevelkedett az ír-gall gyökerű Hennessy család titánja, Kilian Hennessy a luxusvilág ikonjának számító nagyapja, a konyakpápa Kilian Hennessy (1907-2010) házában. Nomen oblige, ugye, de kettejük viszonya sokkal többről szólt az arisztokratikus tiszteletnél.
– Nagyapámhoz mindig szoros és különleges kapcsolat fűzött. Viselem a nevét, és azt hiszem, sok mindent hordozok magamban a szellemi örökségéből. Úgy hozta a sors, hogy mindkettőnknek az újrakezdés karmája jutott. Amikor nagyapám 1971-ben átvette a Jas Hennessy & Co. vezetését, a II. világháború krízise még mindig ránehezedett a gazdaságra; szinte a nulláról kellett mindent felépítenie. Emlékszem, mesélt egy japán útjáról, nem sokkal a háború után. Egyszerűen lehetetlen volt egyetlen üveg konyakot is eladni. A Hennessy név 1765 óta mindig is garancia volt a legmagasabb minőségre, de nagyapámnak ezt újra be kellett bizonyítania. És megcsinálta! Nem véletlen, hogy egyedül ő támogatott a családból, amikor előálltam az ötlettel, hogy a saját utamat járva a parfümvilágot választom. Kíváncsian figyelte a lépéseimet, szigorú kérdésekkel faggatott, tesztelt; örökké hálás leszek neki ezért. Sosem éreztetett velem szemben hatalmat. Éppen ellenkezőleg, tiszteletben tartotta a függetlenségemet, nem szólt bele abba, amit csinálok. Azt vallotta az üzletben is, hogy az ésszerűség határain belül mindenkinek mindent a saját kárán kell megtanulnia. És ez komolyabb lecke volt, mintha tanácsokkal irányított volna – meséli Hennessy.
Luxusba született, ha úgy akarja, a kisujját sem kell mozdítania, csak bele kellett volna ülnie az örökségébe. De nem nyugodott; 2007-ben alapította meg saját parfümbrandjét By Kilian néven. Több mint tíz évet fektetett tudása megalapozásába, dolgozott a legnagyobb nevek árnyékában (Christian Dior – LMVH, Paco Rabanne – Puig, Alexander McQueen – Yves Saint Laurent, Giorgio Armani – L’Oréal), ám ennél többet akart. Diplomamunkáját a Sorbonne kommunikáció- és nyelvtudományi szakán az illatok jelentéstanáról írta, „a halandók és az istenek közös nyelve után kutatva”. Az egyik legnevesebb „orr”, Jacques Cavallier segítségével háromezer különböző illatkódot térképezett fel.
– Mindennél fontosabb nekem az a tudat, hogy amit elértem, kizárólag magamnak köszönhetem. A By Kilian megalapításában eleinte még a család többi tagja is segített befektetésekkel, de nem támogattak egyöntetűen. Sok konfliktushoz vezetett a közös munka, ezért tavaly minden üzletrészt visszavásároltam, hogy teljesen a saját lábamon álljak. Szeretem a családi és az üzleti dolgokat kettéválasztani. Lám, merésznek áll a világ: az élet eddig igencsak őt igazolta. Öt év alatt négy kollekcióban összesen húsz By Kilian illattal tette le a névjegyét a parfümvilágban, mindegyik az elegancia és a megalkuvást nem ismerő luxus szebbnél szebb megfogalmazása. Egytől egyig bátrak, provokatívak, lehetetlen közömbösnek maradni irántuk.

– A parfümkészítés művészet, ablakokat nyit a tudatalattira – vallja Kilian Hennessy, aki azt tűzte ki célul, hogy saját illataival visszaemeli a művészi luxusparfümöket arra a piedesztálra,
amelyről a konzumszemlélet lesodorta őket az elmúlt 10-15 évben. Hennessy a hetvenes-, nyolcvanas-, kilencvenes éveket tartja az aranykornak, az akkor elért minőséghez szeretne visszakanyarodni. Éppen ezért a csomagolásra is különösen kényes: szándéka szerint minden By Kilian üveg egy életre szól, újratölthető, akár generációról generációra örökíthető. És hogy mit tölt az üvegekbe?
– Egy illat akkor jó, ha luxust áraszt, egyedi, kényelmesen öltöztet és elmesél egy történetet. A sztorinak erősnek kell lennie. Az én felfogásomban a jó parfümőr olyan, mintha producer és forgatókönyvíró lenne egyszerre. Mindig a parfüm neve születik meg bennem először, aztán a történet vázlata, és hozzá az alapakkord – magyarázza, és a Chanel No. 5. mindent elsöprő sikere alapján még csak nem is túlozza el a sztori jelentőségét. A legenda akkor egyetlen mondattal kezdődött. Egy újságíró 1954-ben megkérdezte Marilyn Monroe-tól, kivel osztja meg az ágyát éppen.
„Meztelenül alszom, néhány csepp Chanel No. 5-tel a nyakamon” – hangzott a válasz. Onnantól nem volt megállás...
A By Kilian egyik legsikeresebb illatában is benne van egy hasonló legenda lehetősége. Az első kollekcióban (L’Oeuvre Noir 2007) megjelent Straight To Heaven a mennyországról mesél, titka pedig néhány összetevő túlhangsúlyozása finom alkímiával: rum, pacsuli, cédrusjegyek keverednek szárított gyümölcsökkel, vaníliával, mósusszal.
– Özönlenek hozzánk a levelek erről az illatról. Volt, aki arról számolt be, hogy nyakon nyalta egy nő az utcán, amikor viselte – büszkélkedik Hennessy, aki egyébként az illatokba fogalmazott történetek „megrendezését”, a kreációk részleteit már orrokra bízza. A Straight To Heavent Sidonie Lancesseur 26 évesen alkotta. Hennessynél dolgozik a szintén legendás J’adore (Dior) kreátora,
Calice Becker, illetve két másik jól csengő név, Sidonie Lancesseur és Alberto Morillas is. Ők állnak a fausti ihletettségű L’Oeuvre Noir kollekció sötét tónusú, buja szenvedélyt árasztó darabjai, a The Arabian Nights (2009) modern köntösbe öltöztetett szimbolikus illatai, a The Asian Tales (2012) zen letisztultságú kreációi mögött, és ők sűrítették illatokba az Édenkert aspektusait is a legújabb, In The Garden of Good and Evil (2013) sorozatban. Utóbbiban eddig három parfüm jelent meg: az In the City of Sin, a Good Girl Gone Bad és a Forbidden Games is a vágyakozás tárgyait, a tiltott gyümölcs lényegét ragadja meg és öltözteti csábító akkordokba.
– Provokáció? Naná! A konyakpápa unokája így üzen a jussukat követelő angyaloknak.

HENNESSY, A LEGENDA
A világhírű konyakbrand története 1795-ben kezdődött, amikor az ír származású Richard Hennessy megalapította a céget. Hamar sikerre vitte a családi vállalkozást, a világ legnagyobb konyakexportőrei között tartották számon. Halála után fia, James Hennessy vette át és virágoztatta fel az üzletet. A mai napig működő Jas Hennessy & Co. megalapítása is az ő nevéhez kötődik. A cég folyamatosan bővült, vezetése apáról fiúra szállt, csak a II. világháború okozott törést a luxusipar egyik sikertörténetében. Az irányítás átvétele a válságos időkben, 1971-ben Kilian Hennessyre hárult, aki az újrakezdés jegyében, társulva a pezsgőben utazó Moet et Chandonnel megalapította a Moet Hennessy csoportot, amely 1987-ben a Louis Vuittonnal bővült. Ezzel Kilian Hennessy nevéhez köthetően létrejött a világ egyik legnagyobb luxusipari cégcsoportja, az LMVH. Haláláig a csoport tanácsadó testületének tagja volt: 103 évesen hunyt el 2010-ben. A Jas Hennessy & Co. ma a világ legnagyobb konyakgyártója évente 50 millió eladott palackkal, amely a világpiac 40 százalékát teszi ki. A legmagasabb minőségű konyakjuk az alapító nevét viselő Richard Hennessy.

A cikk a Gentleman magazin 2013. SPRING számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
KIRÁLYNŐI LUXUS AVAGY A VILÁG LEGDRÁGÁBB PARFÜMJEI
A prémium brandek angol legje, a királynői korona tekintélyének kiváltságosa, és nem mellesleg a világ legdrágább parfümjéért járó Guinness-rekord...
Zenei útkeresés Kínában
Miközben a magyarok döntő többségének halvány fogalma sincs a kínai társadalom rétegzettségéről, a kínai kultúra színességéről és befogadókészségéről, akadnak hazai szakemberek, akik hisznek benne, hogy...
Az életet csak nyarakban számolom
„A legvégén nem az fog számítani, hogy mennyi év volt életedben, hanem hogy mennyi élet volt éveidben.” (Abraham...
Családias miliő exkluzív környezetben
Felejtsük el az egynyári meggazdagodásra törekvő haszonlesőket: a Balaton igazi fejlődését a jól láthatóan hosszú távra tervező projektek, az egyes települések, partszakaszok összképét és kínálatát...
SHORTISTÁK VS INGUJJASOK
Harc dúl megállás nélkül. Valahányszor a meleg visszatér, összecsapnak a „shortisták” és az „ingujjasok”. Vér nem folyik ugyan, de az izzadás mindkét tábornak gondot...
Az alfa és az omega
Mindent értek. Az MI6 érzéketlen ficsúrokat alkalmaz, akik gond nélkül feláldoznak bárkit a királynőért és a hazáért. Tudja... A tipikus kiugrott sas-ügynök könnyed mosollyal és drága órával. Rolex?”...
Bvlgari
A Bulgari szót hallva egyikünknek sem kell elgondolkodnia, honnan is ismerős a név. alig van ember, aki ne tudná, hogy a márka egyet jelent a csillogó luxus világával, az értékes és fenséges ékszerek...
Királyok szabója, szabók királya
A Henry Poole & Co klasszikus, angol családi vállalkozás. A mérték utáni szabóság jó régen, 1806-ban alakult. Nemzedékeken át többtucatnyi uralkodói családnak dolgoztak, még Winston Churchillt is...
A világ legdrágább borai
Ha egy aukción élne a közhely, miszerint a bor annál jobb, minél idősebb, akkor még ma is várnánk az első leütésre. Szerencsénkre többségében hozzáértők járnak árverésekre. Íme tíz...