A cipő

Avagy a férfiméltóság talapzata
Fabula László, a hazai kézműves cipőkészítés legfiatalabb mestere. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a cipő a férfi méltóság talapzata. De hogy ezt a gondolatot maradéktalanul átérezzük, ahhoz két dolgot mindenképp tudnunk kell: mi a méltóság, és mi ad értéket egy cipőnek.

A méltóságot nem könnyű definiálni, de számomra szimpatikus az a metafora, mely úgy fogalmaz, hogy „méltósággal rendelkezni annyit tesz, mint súllyal rendelkezni”. Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mi köze a cipőnek a méltósághoz, de a civilizáció már csak ilyen. Az emberek hosszú ideje olvasnak egymás külső megjelenéséből, öltözékéből. Vannak, akik tudatosan kommunikálnak, „üzennek” ezzel a környezetüknek, és vannak, akik nincsenek is tudatában annak, mi minden „olvasható ki” a megjelenésükből. Talán nehéz elhinni, de a viselt cipőből kiolvasható egy férfi anyagi helyzete, műveltsége, de jellemének néhány fontosabb vonása is. Hovatovább az, hogy rendelkezik-e „súllyal”. S bár egyre többen vannak hazánkban is, akik az öltözködés nyelvén képesek már a választékos beszédre, „írástudatlanságunk” felszámolásáért sok még a tennivaló. Cipő dolgában azzal kell kezdenünk, hogy megtanuljuk, mitől jó egy cipő. A nagy átlag ugyanis – köztük komoly üzletemberek is – értéktelen, „divatos fazonú/márkájú cipőt” visel. Ráadásul olyan árat fizetnek érte, amiért már rendes cipőt is viselhetnének. De ezt nem tudják.

És senki nem is mondja el nekik. Legfőképpen azért nem, mert a rendszerváltás után, de még inkább az elmúlt tíz évben egész üzletág virágzott fel annak a társadalmi rétegnek a piaci potenciáljára építve, amelynek anyagi lehetőségei ugyan látványosan megerősödtek, ám a valódi tartalom/minőség megítélésének képessége továbbra is erősen elmarad attól a szinttől, amely csökkenthetné a bóvliiparral szembeni kiszolgáltatottságát. Így történhet meg, hogy férfitársaim rendszerint 70-140 ezer forintért vásárolnak érdemtelenül sokra tartott konfekciómárkákat. Még ha találnánk is a konfekciócipők palettáján olyat, mely minőségi szempontból értékelhető, a tökéletes komfortérzetben sosem tudna versenyre kelni egy méretre készített lábbelivel. Hogyan is lehetne összehasonlítani egy sablon kaptafára készült cipőt azzal, ami a lábunknak nemcsak a méretét, de minden apró sajátosságát (szélességét, rüsztmagasságát, bütykeit, csontosságát, vagy éppen párnázottságát) figyelembe veszi. Azt hiszem, bátran kijelenthetem, nincs az a konfekciócipő, bármilyen címke is legyen rajta, amely akár kényelemben, akár minőségben versenyre kelhet egy bespoke cipővel. Az ilyen cipő minden esetben konkrét személynek, annak méretére készül, kizárólag hagyományos kézi technológiával. Most sokan azt gondolják, hogy hiába szeretne valaki ilyen cipőben járni, ha azt egy átlagos pénztárcából nem lehet megfizetni. Régen talán én is hajlottam volna arra, hogy igazat adjak nekik, de ma már nem, a legkevésbé sem. Bár ez a cipőtípus jelenleg a legmagasabb kategóriát képviseli a lábbelik között, viselői mégsem tekinthetők luxusrajongóknak. Sokkal inkább olyan férfiak, akik a klasszikus értékekben rejlő többletet nem exkluzivitásnak tekintik, hanem ízlésük, érdeklődésük tárgyának, mindennapi életminőségük mélyebb megélésének. Le kell tehát rombolnom a mítoszt: a jó cipő nem a „gazdagok” kiváltsága, hanem az olyan férfiaké, akik különleges tudatossággal viszonyulnak az élet finomságaihoz, a minőséghez és a tartalmas eleganciához. Ma már nincs szükség vastag pénztárcára ahhoz, hogy méretre készített cipőben járjunk. Sokkal inkább a személyes igényesség, következetesség és egy kis tájékozottság kell hozzá.


A magam részéről ez utóbbiban próbálok meg segíteni. Hiszek abban, hogy egészséges értékítéletünk kialakításában meghatározó szerepe van a tájékozottságnak, a témával kapcsolatos jártasságnak. Elhatároztam, hogy közelebbről is bemutatom önöknek a cipőválasztásnak azt az alternatíváját, melyről tapasztalatból tudom, hogy nem pusztán belemagyarázott érzeteket vagy ügyeskedő márkapszichológiát közvetít, hanem valódi tartalmat, egyértelmű, kézzelfogható minőséget. Meggyőződésem, hogy ezt az alternatívát Magyarországon a kézműves cipőkészítő műhelyek képviselik. Kevesen maradtak, de még itt vannak. 
És higgyék el, valódi manufaktúrákról, igazi mesterekről van szó. Olyanokról, akik nem pusztán érdemesek arra, hogy megismerjük őket, de megtiszteltetés viselni az általuk készített remekműveket. 
A hazai kézműves cipőkészítés legifjabb kiválósága Fabula László, aki ennek a patinás múlttal rendelkező mesterségnek az új nemzedékét képviseli. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarától 28 évesen kapta meg a szakma mesteri fokozatát, amivel az ország legfiatalabb cipészmestere lett. 
Az eredeti tradíciók szerint, de friss lendülettel képviseli a méltán híres magyar cipőkészítés művészetét. 
Akik jártasak az exkluzív minőség, a valódi tartalom, az időtálló elegancia témakörében, azoknak a HENRY POOL & CO. bizonyára nem hangzik ismeretlenül. A Savile Row alapító szabászatának, a szmoking feltalálójának neve fogalom ebben a körben.

A bespoke szabászat központjában, Londonban, a Savile Row 15. szám alatt található patinás üzlet, melyben a világ szinte valamennyi királyi családjának sarja megfordult már, egyúttal a Fabula cipők londoni otthonának is tekinthető. Igazi megtiszteltetés és különleges nemzetközi elismerés az a szakmai együttműködés, melynek keretében a HENRY POOL & CO. ügyfelei a világ minden táján viselhetik azokat a cipőket, melyek a Fabula műhelyben kelnek életre. 
Ennek a fiatal mesternek a munkája már most annyira népszerű, hogy évente több alkalommal kell kiutaznia külföldre, hogy a londoni, frankfurti vagy éppen tokiói megrendeléseket személyesen intézze. Sokan temetik a magyar kézművesipart, de ha Fabula mester sikereire nézek, bizony erős kétségeim támadnak, hogy ez egy lejátszott meccs volna. Kíváncsi voltam, hogy miként volt képes ilyen fiatalon ennyi sikert magáénak tudni. Jól tudom, hogy a mai világban a nemzetközi népszerűséghez, keresetté váláshoz édeskevés, ha valaki jó munkát végez. Elég volt belépnem a műhelybe ahhoz, hogy felfigyeljek valamire, ami a manufaktúrák ritkán tapasztalt különleges hangulatánál is szembetűnőbb, és ez nem más, mint László édesapjának, Fabula János úrnak a szenvedélye, fia iránt érzett büszkesége. 
Szinte gyermeki lelkesedéssel mutatja meg a becses kincsként kezelt vendégkönyvet, amelyben köztársasági elnökök, külföldi diplomaták és hírességek sora fejezi ki köszönetét. Szemeiben az alázat és a büszkeség fénye keveredik, miközben elém varázsolja a gondosan összegyűjtött, megsárgult újságcikkeket; sorra veszi elő fia eddig bejárt útjának ereklyéit, és lassan megértem, mik Fabula László sikerének legfontosabb pillérei. 
Az egyik az apa, aki őszintén hisz a fiában és a tisztességesen elvégzett munka becsületében. A másik pillér pedig maga Fabula László, aki hűen képviseli édesapja szemléletét, értékrendjét. Szinte kézzel fogható a tisztelet és a megbecsülés, amivel az édesapjához viszonyul.  
A Fabula-műhelyben a cipőkészítés folyamata ma is pontosan ugyanazokból a szakaszokból áll, mint száz vagy kétszáz évvel ezelőtt. 
A cipőket rámán varrják, kizárólag hagyományos kézi technológiával, a legmagasabb minőségi elvárásoknak megfelelve.

De nemcsak a munkafolyamatok, hanem az itt használt szerszámok többsége is a múlt század elejéről származik. A cipészár, a fogók, a kalapácsok és a több tucat egyéb munkaeszköz, szinte mind az 1910-es évekből való. Hozzáteszem, mind kifogástalan állapotban. Ahogy a bespoke cipőkészítésben illik, az alapanyagok is első osztályúak, főként európai bőrgyárakból, Németországból, Olaszországból, Ausztriából és Franciaországból érkeznek. Kivétel talán a Cordovan bőr (lóbőr), amely kizárólag az egyedülálló minőséget képviselő chicagói Horween cégtől érkezik. Fabula László szinte bármilyen megálmodott lábbelit el tud készíteni. Sok orrforma közül választhatunk, klasszikus vagy modern stílusban, derby vagy oxford szabással, mintázott vagy sima fejrésszel egyaránt. Természetesen a szolgáltatás is igazodik a méretes cipőkészítés eredeti hagyományaihoz a méretvételtől az átadás felemelő pillanatáig. Műhelyének hangulatos ügyfélterében egy csésze kávé vagy tea mellett felméri az ügyfél igényeit, elképzeléseit a cipőről, majd megméri a lábat és kiválasztja az alapanyagot. Néhány hét múlva átvehető az új lábbeli, amely megalkuvások nélkül adja meg azt a komfortot és életérzést, amire csak egy bespoke cipő képes. A kész cipőt ízléses cipőzsákban, sámfázva vehetjük át. Minthogy ezek a cipők egyedi méretre készülnek, az elkészített kaptafát név szerint tárolják, így a későbbiekben már nincs szükség méretvételre. Elég például elküldenünk az elképzelt cipő fotóját, majd átvennünk az új cipőt.

És most beszéljünk arról, amire talán a legtöbben kíváncsiak; igen, az árról. A bespoke cipők osztályában is sokfajta árpolitika létezik, de fontos tudni, hogy az árkülönbségek nem feltétlenül minőségbeli eltérésre utalnak. Sokkal gyakrabban adódnak a műhelyek eltérő üzletviteli gyakorlatából vagy a márkanévhez társított szubjektív értékből. A Fabula-műhely üzleti gyakorlatának és a hazai piaci viszonyokhoz igazított árpolitikájának köszönhetően a cipők ára nem haladja meg a magasabb kategóriába rangsorolt konfekciócipők árát. Egy marhaboxból készített, full bespoke cipő már 75 ezer forintért a miénk lehet. Igen, Fabula László rámán varrott, kizárólag hagyományos kézi technológiával, a legmagasabb minőségi elvárások szerint méretre készített cipői ugyanannyiba vagy éppen kevesebbe kerülnek, mint a gépi tömegtermelésben gyártott „márkás” darabok, miközben minőségben és életérzésben a két világ olyan távol áll egymástól, mint a napkelettől a napnyugat. És hogy egy kézműves cipőt mennyi ideig lehet viselni? Nos, Fabula László életre szóló garanciát vállal a munkájára (!). Ami azt illeti, ennek is van üzenete. Most már talán az olvasó is megérti, miért köteleztem el magam az értéktudatosság népszerűsítése mellett…

A cikk a Gentleman magazin 2012. AUTUMN számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
NÖVÉNYI NORBERT
Növényi Norbert a szeretett brigádról, a politikusi mentalitásról, a szülők elengedéséről és arról, ami Bruce Willisnél is...
Dupla klub
Misztikus kettő az egyben, avagy a menny és a pokol egy helyszínen, az évad első Gentleman klubeseményén.
KHALAF AHMED AL HABTOOR
Ahogy New Yorkról a Szabadság-Szobor, úgy Dubajról szinte mindenkinek egy épület jut eszébe: a Burdzs Al-Arab, vagyis az arabok tornya, a világ leghíresebb és egyetlen hétcsillagos szállodája, mely...
Sebestyén Balázs
Beszélgetés a mai magyar média legfoglalkoztatottabb egyéniségével, aki szerint a szerencse csak a felkészült férfit támogatja. Négyszeres Story-díjas, kétszer kapott Kamera Hungáriát, közönségdíjas,...
Lovasfesztivál
Hatalmas közönségsikert hozott vasárnap az első alkalommal megrendezett Dunakeszi-Alagi Lovasfesztivál a történelmi...
Luxusóra vagy sportkocsi
A Glashütte Original értékesítésért felelős alelnöke, Dieter Pachner 1985-ben az ausztriai Karlsteinben kezdett órásmesternek tanulni. A mestervizsgát is letette ugyan, de elég gyorsan úgy döntött,...
Zólyomi Zsolt: Megyek az orrom után
Nem feltétlenül kell a világ másik végére menni egy emlékezetes kalandért. Régi jóbarátom, Gál László Tolnában erdész, nála jártam novemberben Lengyel-Annafürdőn. Messze a várostól, a Tolnai-hegyhát...
A KABINROLLER SOKADIK ÉLETE
Unalmas húsz év volt. Ottó bácsi a nyolcvanas évek végén kapta meg az autót a Római-parton csak úgy, különben kidobták volna. Aztán felkerült a padlásra. Teltek a hosszú hónapok, a por csak rakódott a...
RÓNAI PÉTER
New Yorkban él, amerikai, mégis letagadhatatlanul magyar. Tetőtől talpig Guccit visel, de egy kopott cérnakarkötő díszíti a csuklóját. Tizenévesen lottónyertes volt, de nem tudott róla. Mindkét...