De beindult! Sőt, ezzel elindult – bár néha majdnem fejre állt – az a sikersztori is, amely mára már a legendák csarnokába repítette ezt a motort. Egy terembe, ahol rajtuk ülve beszélget egymással Elvis és James Dean, miközben Coca-Colát isznak, és piros Marlborót szívnak. (Marlon Brando kicsit később érkezik...)
1905. július 4-én (micsoda időzítés!) egy Harley-Davidsonnal Chicagóban megnyernek egy 15 mérföldes versenyt. A végsebesség 64 km/óra volt. Valószínű ez az eredmény is közrejátszott abban, hogy két évvel később, Detroitban a rendőrség szolgálatba állított egy járművet. S a cég folyamatosan erősödött. Az első világháború folyamán 20 ezer járművet gyártott a katonaságnak. Európába ekkor még kerékpárként hozták be! A nagy világválság idején megrogyott, de a nagy vetélytárs Indiánnal együtt mégis talpon tudtak maradni az egyre szaporodó T-modellek árnyékában.
A második világháború időszaka siker és szomorúság. 90 ezer darab motor szolgált az amerikai hadseregben, hozzájárulva ezzel a szövetségesek sikereihez, viszont 1942-ben Walter Davidson, egy évre rá pedig William S. Harley távozott az örök motorosmezőkre... A '60-as években a japánok már sokkal fejlettebb műszaki megoldásokkal gyártott kismotorokkal támadtak. A csőd közelsége kézzel tapintható volt, de az amerikai állam mentőövet dobott a legendának. A '70-es években az FXS Low Rider és a Sportster típusok piacra dobásával és sikerével a Harley-Davidson kikecmergett a gödörből!
30 évvel ezelőtt megalakult a Harley-tulajdonosok nagy családja, a Harley Owners Group, aminek rövidített neve (HOG) érdekes módon összecsengett egy régi hagyománnyal, miszerint a '20-as években a motorversenyek győztesei egy (szerencse)malacot is fölraktak az eredményhirdetéskor a motorra. A malac/disznó pedig „amerikaiul”: hog. A motoros mellényekre fölvarrt HOG embléma (color) mára már majd’ egymillió motoros hovatartozását jelöli Dél-Amerikától Japánig, Kanadától Ausztráliáig. A 110 éves Harley-Davidsont és a 30 éves HOG szervezetet 2013 augusztus végén a bölcsőhelyen, Milwaukee-ban ünneplik meg sok ezer amerikai és külföldi „harlis” részvételével. Hazánkban már 14. alkalommal gyűltek össze a legenda jelenlegi és majdani szerelmesei Alsóörsön, az ország legnagyobb motorostalálkozóján. Mert mindenkiben van egy kis Harley!
És a soha el nem múló vágy, hogy mindezt egyszer megtehesd a 66-os úton. Chicagótól Los Angelesig. Át nyolc államon, át az indiánok földjén a Csendes-óceánig. Ott, ahol a klasszikus, kereszt alakú fa, „T” villanypóznák szegélyezik az utat (Jack Kerouac: Az úton), ahol hosszú mérföldeket tudsz együtt motorozni a melletted rohanó 120 vagonból álló vonatszerelvénynyel, miközben a masiniszta téged üdvözölve meghúzza a mozdony kürtjét, ott, ahol Hacberry benzinkútjánál vagy Oatman csehójában, fogadóiban megállt az idő, s csak rád vár, hogy visszaröppenj az 50-es évek Amerikájába.
„Born to be wild” – énekli 1971-től a harleysok, chopperesek himnuszát a Steppenwolf. Persze, mi „harlisok” nem vagyunk vadak. Csupán tisztes lányok, fiúk, családanyák, családapák. De lovagok vagyunk! A modern kor lovagjai, akik egy vasparipát megülve toljuk magunk előtt a szelet, és akkor úgy érezzük, hogy valamit birtoklunk abból az érzésből, ami a szabadságot, és egy kicsit a vadságot is jelenti.
Ezért vagyunk azok, akik...
„Harlisok”.