Nyugat-Európában egy hétvégi bevásárláskor ugyanúgy kerül a kosárba virág, mint kenyér vagy gyümölcs, és ez nem egy dizájncsokor, csak tíz szál tulipán vagy őszirózsa, ami az ebédlőasztalra kerül. Ez nem pénzkérdés, a háziasszony is szükségét érzi, és a nyugdíjas bácsi is hiányolja, ha nincs. Persze, a válságtűrő egyszálas virágvázák divatja is berobbant, a munkahelyi íróasztal, az otthoni fürdőszoba természetes kelléke egy szál virág.
A VILÁG EGY CSOKORBAN
Ahogy ma már paradicsomot is egész évben lehet kapni, úgy borul fátyol a virágok szezonjára is. El azért nem múlt, hiszen a hazai kínálatból látjuk, mi nő éppen a virágkertészetekben, mégis a növények döntő többsége a hollandiai virágtőzsdéről érkezik. Oda pedig a világ minden tájáról küldik a frissen vágott virágokat. Tudni lehet, hogy a legnagyobb fejű vörös rózsa Ecuadorból érkezik, a legkülönlegesebb orchideák Thaiföldön teremnek, a legfurcsább színű rózsák Izraelben, a trópusi növények Kenyában és Ausztráliában, a tulipánok természetesen Hollandiában. Egy csokor virág tehát a globalizáció maga. S miközben áhítattal harapunk bele egy francia sajtba, kóstolunk meg egy chilei bort, ízlelgetünk egy argentin bélszínt, senki sem gondol arra, hogy mennyivel nagyobb bravúr egy csokor virág, amelyet nem lehet érlelni, mint a sajtot, fektetni évekig, mint egy bort, fagyasztani, mint a bélszínt, mert él, és bizony nem sokáig. Micsoda technika és logisztika kell ahhoz, hogy a leszedés után egy-két nappal magyar boltba kerüljön, és otthon a vázában még egy hétig viruljon.
DIVAT
A virágdivatot ugyanúgy kreátorok alkotják, és nagy cégek figyelik árgus szemekkel, mint a ruhák világában. Csakhogy az európai központ nem Franciaország, hanem Belgium, ahol tíz virágkötő határozza meg a következő évi divatot. S miután a virágboltok nem ölnyi virágot árulnak, hanem jó esetben művészi igényességgel megkötött csokrokat, a kiegészítőket az előző évben meghatározott divat szerint gyártják. Ki ne emlékezne a szalagos, gyöngyös korszakokra, vagy ki ne vette volna észre a kosarakat, kaspókat, vázákat, asztaldíszeket.
Az idén divat a lila minden árnyalata és alig akad olyan hét, amikor a holland tőzsdéről ne érkezne egy újfajta lila árnyalatú rózsa, de feljövőben a sárga, a vaníliás halványtól az élénk narancsig.
Divat az egyenes vonalú kompozíció, de soha nem megy ki a divatból az angolos laza, nagy csokor.
Cikláment ma már csak idős hölgyeknek küldünk, de a néhány éve még öreges virágnak számító hortenzia ma új színeivel és döbbenetes méreteivel az egyik legtrendibb virág. S míg vagy két évtizede magára valamit is adó virágos szegfűt nem árult, ma reneszánszát éli a régi termelőszövetkezetek hálás üdvöskéje, igaz, már csak nem is emlékeztet az egykori nagyfejű elődre. Kis virágjával, változatos és döbbenetes formájú szirmaival, zöldtől a mély bordóig terjedő színskálájával inkább egy új növény. És ne feledkezzünk meg a természet és a laboratóriumok káprázatos szülöttéről, az akár egyméteres szárú, kecsesen hajló francia tulipánról, amiből a virágkötő csodákat tud varázsolni.
Divat minden, amiben ott az eredetiség. Legyen egy fém kiegészítőkkel kötött technocsokor, egy gyümölcsökből vagy zöldségekből összeállított asztaldísz vagy aprólékos gonddal készített, szívhez szóló hagyományos kerek csokor.
VIRÁGKÜLDÉS
Nincs az az üzleti partner, aki elfelejtené, hogy együttműködését egy virágcsokorral köszönték meg, hogy partnere emlékezett a névnapjára. Mennyivel elegánsabb dolog egy étterembe vagy vacsoravendégségbe úgy érkezni, hogy előreküldtük a virágot. Milyen hatásos, amikor egy kapcsolat kezdetén a futár egy irodában, mások irigykedő tekintetétől kísérve adja át a virágot a lánynak. Ki felejtené el, ha a kétnapos vidéki tréningre virágcsokor érkezik a nagy Ő-től, aki még ott is gondol rá, és milyen jó érzés felköszönteni anyát, ha éppen külföldön vagyunk. A jó virágküldő életérzést, örömöt szállít, nem csak virágot. És nem biztos, hogy a legolcsóbb virágküldő a legjobb. Nem mindegy, hogy milyen virágot és hogyan kötnek meg, hiszen a megrendelő nem látja a csokrot, tehát jó biztosra menni.
MINT EGY KONYHA
Egy profi virágbolt olyan, mint egy Michelin-csillagos étterem. Komoly hierarchia szerint épül fel. Egy tanuló nagyon sokáig nem is érhet a virágokhoz. Hosszú időnek kell eltelnie, amíg levághatja egy virág végét vagy megszabadíthatja a rózsát a töviseitől. A profi virágkötő is csak évek múltán köthet meg egy színpadi csokrot vagy készíthet szállodai nagykompozíciót. A hierarchia csúcsán állók formálhatnak jogot arra, hogy esküvői csokrot készítsenek, hosszú, aprólékos munkával.
ILLAT
No, az nincs. A virágok illata a múlté. Aki mégis illatot vásárolna, maradjon a jó öreg liliomnál, a tubarózsánál és a jácintnál, mert az a fantáziadús keresztező még nem született meg, aki ezeknek a virágoknak az illatát el tudta volna tüntetni.
JELENTÉS
A virágoknak hagyományosan jelentésük van. De ahogy ma már Évald lovag sem a kerti padon lopna csókot a szűzies szép Idától, virágot sem eszerint választunk. Egy dolog a virág, a másik az, hogyan fog kinézni a csokor. Fontos a festék, de nem attól lesz jó a festmény.
Amarílisz: büszkeség
Búzavirág: remény
Frézia: bizalom
Ibolya: szerénység
Kála: szépség
Liliom (fehér): szűziesség, tisztaság,
Margaréta : ártatlanság
Mimóza: érzékenység
MIT ILLIK
Ha egyetlen szál rózsát adunk, az mindig hosszú szálú legyen. Vörös rózsát véletlenül se adjunk üzleti alkalomra, csak a szerelmünknek. A virágot ne papírban adjuk át.