Terepjárók vadászoknak

Autók, amelyek nem hagyják cserben a nehéz terepen vadászókat
Sokféle terepjárót lehet manapság vásárolni, de maguk a vadászok tudják igazán pontosan, hogy szenvedélyükhöz melyik felel meg a legjobban. Major Koppány, a Gentleman magazin vadász szakértőjének segítségével négy olyan terepjárót választottunk ki, amelyekről a vadászok már a gyakorlatból pontosan tudják, hogy pompásan megfelelnek a követelményeknek.

Sokoldalú legenda Toyota Hilux
Habár hivatalosan „csupán” egy összkerékhajtású, platós kisteherautó, a Hiluxot menetképességeit tekintve vérbeli terepjárónak, felszereltsége és kényelme alapján pedig személyautónak tekinthetjük. 
A modellsorozat a Toyota egyik klasszikusa, amely az elmúlt több mint negyven évben képes volt folyamatosan fejlődni, és alkalmazkodni a kor elvárásaihoz – aligha véletlen, hogy piaci részesedése Európában eléri a 25 százalékot. A mechanikus összkerékhajtású, differenciálzárral is felszerelhető Hilux evolúciója a következő modellévtől kezdődően kettéválik: miközben a komfort-orientált kivitel széles érintőképernyővel, elegáns részletekkel és minőségi anyagokkal közelít a szabadidőjárművek népszerű műfajához, a sokoldalú luxus helyett minden körülmények között megbízható munkagépet kereső vásárlók a jövő évtől kifejezetten robusztus kivitelben is megvásárolhatják a Hiluxot. A választékban a 2,5 és 3,0 literes dízelmotorok, az automata és kézi váltó, valamint a háromféle kabinméret mellett immár megjelenik a szimplán hátsókerék-hajtású kivitel is.


Fényűzően puritán Mercedes-Benz G-osztály
Felmenői között (hideg)háborús hősöket is találunk, nem csoda hát, hogy az 1979 óta gyakorlatilag változatlan megjelenésű G-osztály többszörösen díjnyertes terepalkalmasságát csak múlhatatlan presztízse múlja felül. Igazi kétarcú jószág, amely hajtásképletében semmit nem bíz a véletlenre: a három zárható differenciálmű, állandó összkerékhajtás és terepváltó képviselte, klasszikus értékeket modern, elektronikus tapadásszabályozó és menetstabilizáló rendszerek egészítik ki – utóbbiak különösen aszfalton javítják örvendetesen a menetképességeket. A háromféle karosszériaváltozat (köztük a semmihez sem hasonlítható hangulatú, vászontetős kabrió) kivitelében és motorizáltságában szó szerint bármilyen kívánságot képes kielégíteni; az erdőjárásra termett, könnyen tisztítható kárpitoktól és takarékos dízelmotortól kezdve a páncélozott luxus limuzinon át a több mint 500 lóerős, Porschékat megszégyenítő gyorsulásra képes AMG sport-szörnyetegig. Az örökzöld veterán extralistáján olyan tételek képviselik a XXI. századot, mint a xenon fényszórók, hűthető ülések vagy az iPod-csatlakozó.


Szívós matuzsálem Land Rover Defender
Ha van modell, amelyet még a G-osztály is megsüvegel, az a Land Rover Defender, a terepjárók európai ősatyja, a világ egyik legismertebb sziluettű gépkocsija. A brit birodalom egykori ékköve ma már (ironikus módon) indiai irányítás alatt folytatja hódító útját, mégpedig a rég bevált recept szerint. Hajtásláncból csak egyet kínálnak, azt viszont kompromisszumok nélkül: a 2,4 literes, négyhengeres dízelmotor inkább a terepen amúgy is fontosabb forgatónyomatékban, mint teljesítményben bővelkedik, az állandó összkerékhajtást kétfokozatú terepváltó (felező) egészíti ki. Annál gazdagabb a karosszéria-változatok kínálata: háromféle tengelytávval, 2,4, 5 vagy 7 személyes kivitelben, nyitott fülkével, platóval vagy zárt dobozzal, továbbá megszámlálhatatlan különböző, speciális felépítménnyel kapható a Defender. A hagyományőrző megjelenés kifullaszthatatlan igáslovat sejtet, és a Land Rover nem is árul zsákbamacskát: a modern kényelmi felszerelések gyakorlatilag teljes hiányát 3,5 tonnás vontathatósággal és elképesztő terepszögekkel kompenzálja.


Sportoló, túrabakancsban Nissan Navara
231 lóerős V6-os motor, Bose audio berendezés, merevlemezes navigációs rendszer, tolatókamera, bőrülések, 18 colos könnyűfém keréktárcsák: mintha egy prémium sportszedán leírását olvasgatnánk, holott a Nissan Navara komoly munkagép – épp csak nem éri be ennyivel. A kiforrott modell megjelenésekor lehengerlő motorteljesítményével, tágas és kényelmes utasterével, és nem utolsósorban a személyautók műfajában is igényesnek számító, kettős keresztlengőkaros első kerékfelfüggesztésével hívta fel magára a figyelmet. Bár a konkurenciát hétfokozatú automata sebességváltóval társított, háromliteres, hathengeres dízelmotorjával tartja sakkban, az eredetileg 171, ma már 190 lóerős, 2.5 dCi alapmotor is több mint elegendő minden szállítási, vontatási vagy terepezési feladathoz, miközben kapcsolható összkerékhajtása aszfalton alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé. Nyújtott kabinos kivitele a személyszállítás lehetőségét a szokásos kényszermegoldások helyett jól használható méretű platóval társítja.

A cikk a Gentleman magazin 2011. AUTUMN számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
BOGISICH FERENC
Bogisich Ferenc a több mint százfős, Qualitative Production Gépipari és Kereskedelmi Részvénytársaság vezérigazgatója. Mérnökként húsz éve alapította cégét, mely Európa számos országába szállít...
Buena Vista Social Club
A Buena Vista Social Club egy havannai szórakozóhely volt a negyvenes-ötvenes évek színes, izgalmas zenei életében.
ÖRÖMAUTÓZÁS
Azon a reggelen izgatottabban ébredtem. A fiam éppen nyűgösebb volt, mert jön a foga, négy is, nekem meg másért csorgott a nyálam. Az biztos, hogy – nem először, persze – helyet cseréltünk a családi...
G, mint gentleman
G – mint gentleman. Vagy inkább DZS – mint dzsentlmen? A fene se tudja. Mindkettő helyes, de hogy mit is jelent – rejtély. Talán már nem is olyan fontos. Igaz, az angoloknak annak idején valamiért...
And the winner is...
Léteznek sportágak, amelyekben a versenyzők az órával küzdenek, de olyan is van, ahol maguk az órák a versenyzők. A Grand Prix d’Horlogerie de Genéve (Órakészítők Genfi Nagydíja) célkitűzése nem...
Till Attila
Nem visel karórát, de pontosan érkezik a riportra. Azonnal fel is világosít, hogy nincsen semmi elvi ellenszenve az órával kapcsolatban, csak minek? A telefonban ugyanúgy „benne van a pontos idő”, az...
Vitorláspárbaj a vízen, buli a parton
Immár ötödik alkalommal rendezi meg június 22-én a Balatonlellei BL Bavaria Yachtclub az V. Bavaria – Porsche M5 – Audi Nagyhajós Regattát. A versenynek két célja van: egyrészt a Bavaria típusú valamint...
NAGYKONCERT MINDEN NAPRA
George Bizet Carmenje az első pillanatban leforráz. A jó nyitány ilyen. Még jobban elevenembe vág Carl Orff Carmina Burana című kantátájának grandiózus kezdése. Aztán csendesebb rész következik, majd...
Az Armani Code
„Alapvetően úgy gondolom, hogy megjelenni, mutatkozni valamilyennek rövid ideig tart, de az egyéniség egy egész életre szól.” - vallja a divatlegenda, aki az orvosi diploma és pálya helyett...