Sokoldalú legenda Toyota Hilux
Habár hivatalosan „csupán” egy összkerékhajtású, platós kisteherautó, a Hiluxot menetképességeit tekintve vérbeli terepjárónak, felszereltsége és kényelme alapján pedig személyautónak tekinthetjük.
A modellsorozat a Toyota egyik klasszikusa, amely az elmúlt több mint negyven évben képes volt folyamatosan fejlődni, és alkalmazkodni a kor elvárásaihoz – aligha véletlen, hogy piaci részesedése Európában eléri a 25 százalékot. A mechanikus összkerékhajtású, differenciálzárral is felszerelhető Hilux evolúciója a következő modellévtől kezdődően kettéválik: miközben a komfort-orientált kivitel széles érintőképernyővel, elegáns részletekkel és minőségi anyagokkal közelít a szabadidőjárművek népszerű műfajához, a sokoldalú luxus helyett minden körülmények között megbízható munkagépet kereső vásárlók a jövő évtől kifejezetten robusztus kivitelben is megvásárolhatják a Hiluxot. A választékban a 2,5 és 3,0 literes dízelmotorok, az automata és kézi váltó, valamint a háromféle kabinméret mellett immár megjelenik a szimplán hátsókerék-hajtású kivitel is.
Fényűzően puritán Mercedes-Benz G-osztály
Felmenői között (hideg)háborús hősöket is találunk, nem csoda hát, hogy az 1979 óta gyakorlatilag változatlan megjelenésű G-osztály többszörösen díjnyertes terepalkalmasságát csak múlhatatlan presztízse múlja felül. Igazi kétarcú jószág, amely hajtásképletében semmit nem bíz a véletlenre: a három zárható differenciálmű, állandó összkerékhajtás és terepváltó képviselte, klasszikus értékeket modern, elektronikus tapadásszabályozó és menetstabilizáló rendszerek egészítik ki – utóbbiak különösen aszfalton javítják örvendetesen a menetképességeket. A háromféle karosszériaváltozat (köztük a semmihez sem hasonlítható hangulatú, vászontetős kabrió) kivitelében és motorizáltságában szó szerint bármilyen kívánságot képes kielégíteni; az erdőjárásra termett, könnyen tisztítható kárpitoktól és takarékos dízelmotortól kezdve a páncélozott luxus limuzinon át a több mint 500 lóerős, Porschékat megszégyenítő gyorsulásra képes AMG sport-szörnyetegig. Az örökzöld veterán extralistáján olyan tételek képviselik a XXI. századot, mint a xenon fényszórók, hűthető ülések vagy az iPod-csatlakozó.
Szívós matuzsálem Land Rover Defender
Ha van modell, amelyet még a G-osztály is megsüvegel, az a Land Rover Defender, a terepjárók európai ősatyja, a világ egyik legismertebb sziluettű gépkocsija. A brit birodalom egykori ékköve ma már (ironikus módon) indiai irányítás alatt folytatja hódító útját, mégpedig a rég bevált recept szerint. Hajtásláncból csak egyet kínálnak, azt viszont kompromisszumok nélkül: a 2,4 literes, négyhengeres dízelmotor inkább a terepen amúgy is fontosabb forgatónyomatékban, mint teljesítményben bővelkedik, az állandó összkerékhajtást kétfokozatú terepváltó (felező) egészíti ki. Annál gazdagabb a karosszéria-változatok kínálata: háromféle tengelytávval, 2,4, 5 vagy 7 személyes kivitelben, nyitott fülkével, platóval vagy zárt dobozzal, továbbá megszámlálhatatlan különböző, speciális felépítménnyel kapható a Defender. A hagyományőrző megjelenés kifullaszthatatlan igáslovat sejtet, és a Land Rover nem is árul zsákbamacskát: a modern kényelmi felszerelések gyakorlatilag teljes hiányát 3,5 tonnás vontathatósággal és elképesztő terepszögekkel kompenzálja.
Sportoló, túrabakancsban Nissan Navara
231 lóerős V6-os motor, Bose audio berendezés, merevlemezes navigációs rendszer, tolatókamera, bőrülések, 18 colos könnyűfém keréktárcsák: mintha egy prémium sportszedán leírását olvasgatnánk, holott a Nissan Navara komoly munkagép – épp csak nem éri be ennyivel. A kiforrott modell megjelenésekor lehengerlő motorteljesítményével, tágas és kényelmes utasterével, és nem utolsósorban a személyautók műfajában is igényesnek számító, kettős keresztlengőkaros első kerékfelfüggesztésével hívta fel magára a figyelmet. Bár a konkurenciát hétfokozatú automata sebességváltóval társított, háromliteres, hathengeres dízelmotorjával tartja sakkban, az eredetileg 171, ma már 190 lóerős, 2.5 dCi alapmotor is több mint elegendő minden szállítási, vontatási vagy terepezési feladathoz, miközben kapcsolható összkerékhajtása aszfalton alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé. Nyújtott kabinos kivitele a személyszállítás lehetőségét a szokásos kényszermegoldások helyett jól használható méretű platóval társítja.