Signore Armanit a divatszakma jó része az utolsó élő legendaként tartja számon, és annak ellenére, hogy mindent elért, amire csak valaha vágyott – sikeres üzletemberként a divaton túl is megtalálta a helyét –, ma is szerény és alázatos. Tekintetében az elégedettség mellett azonban ott bujkál valahol a szomorúság is. A Harper’s Bazaar riporterének ezt azzal magyarázta, hogy hiába ért el az életben mindent, mindazt, amije van, nem tudja megosztani azzal a bizonyos különleges valakivel maga körül. A másik dolog, hogy úgy érzi, már nincsen elég ideje ahhoz, hogy kiélvezze mindezt. „Ott, ahova mára eljutottam, nem engedhetem meg magamnak, hogy kétségeim legyenek. Amit ma csinálok, azt akartam csinálni már 20 évvel ezelőtt is, így ez automatikusan ad nekem egy bizonyos nyugalmat a meghozott döntéseimet illetően.”
Fotózás, kirakatrendezés, divat
Hogyan is kezdődött mindez? 1934 júliusának első napján az északolasz városka, Piacenza lakosai még nem sejtették, kit ünnepelhetnek majd az újszülött Giorgio Armani személyében. A bizonyosság, hogy a divatvilágban a helye, az egyetemen érte utol, azonban három év után otthagyta az orvostudományi kart, hogy a milánói La Rinascente áruházban kirakatrendezőként közelebb kerüljön álmaihoz. Addigra már belekóstolt a fotózásba, fogta a nővéréről készített képeit és elment, megpróbálta eladni az áruház fotósának.
A fotóművész felvette, így elkezdett az asszisztenseként kirakatokat és különböző dolgokat rendezgetni az épületben. Úgy emlékszik, ekkor kezdett el azon gondolkodni, hogy divattervező lesz. Nem sokkal később megkérték, felügyelje a divatrészleget. „Kreatív munka volt, csapatjátékot igényelt. Néhány év elteltével ráébredetem, ez az, amit csinálni akarok életem hátralévő részében” – mesélt pályája kezdetéről a Time Magazine-nak.
„Anglia volt virtuálisan a legfontosabb központ az inspiráció szempontjából. Mikor a La Rinascente számára dolgoztam, gyakran utaztunk Londonba tapasztalatot gyűjteni, megnézni az üzleteket, tanulni. Emlékszem, hogy láttam pár sárga kardigánt a kisebb butikokban és elhoztam őket a La Rinascente számára. Mindenki azt hitte, elment az eszem. A sárga kardigán a windsori hercegről szólt, nem az átlagemberről. Az ilyesfajta öltözködésnek még az ötlete is annyira nagystílű volt, annyira elitista... nagyon-nagyon angolos.”
Létrejött az Armani márka
Később a híres tervező, Nino Cerruti oldalán, a Hitman tervezőjeként találta magát közel hat éven át, majd szabadúszó divattervezőként különböző cégeknek dolgozott. 1975-ben már készen állt arra, hogy minden energiájával saját márkájára koncentráljon, így követte barátja, élettársa és az alkotására legnagyobb befolyást gyakorolt Sergio Galeotti javaslatát, és létrehoztak együtt egy céget. Ekkor indult minden. Ma cégének több mint ötezer közvetlen alkalmazottja és tizenhárom gyára van. Az évek során a kezdeti ready-to-wear férfi és női ruházat újabb ágazatokkal bővült, ma kiegészítők egész sora, szemüvegek, órák, ékszerek, otthoni berendezési tárgyak, illatok, kozmetikumok és jó pár márkanév tartozik az Armani céghez. Ezek a Giorgio Armani Privé, Giorgio Armani, Emporio Armani, Armani Collezioni, AJ | Armani Jeans, A/X Armani Exchange, Armani Junior, Armani Teen, Armani Baby és az Armani Casa.
1978 fontos év volt a cég történetében, megállapodást kötött a GFT pénzügyi csoporttal (Gruppo Fininziario Tessile), ami lehetővé tette számára, hogy egy új központba fektessen be, ami bemutatótermeket és sajtóirodákat is magában foglalt. Egy évvel később megkezdte a terjeszkedést a tengeren túl is, megalapította a Giorgio Armani Corporationt az Egyesült Államokban. A ’70-es évek végére az Armani-ház az egyik legjelentősebb divatházzá nőtte ki magát. A ’80-as években a L’Oréallal együttműködve megszülettek az első Armani-illatok. Korán felismerve a keleti piacban rejlő lehetőségeket, már 1987-ben megnyitotta első üzletét Japánban.
Mai napig aktív vezető
A mai napig vezeti vállalatát, és nem csak névleg. Giorgio Armani az Armani S.p.A. elnöke, ügyvezető igazgatója és egyedüli részvényese. Aktívan részt vesz minden döntésben, a mai napig kiveszi részét a tervezésből is. Az idő múlásával igazi csapatjátékossá vált. Ha túl van a reggeli sporton, jöhet a munka. Egy szűk csoporttal együttműködve tervezi meg kollekcióit. „Megbeszéljük a témákat és ötleteket, lépésről lépésre kidolgozzuk egy kollekció minden részletét. A karrierem kezdetén nehéznek találtam, hogy megbízzak valakit egy olyan dologgal, amit korábban magam végeztem el. Most, hogy a vállalkozás globális szintre jutott, boldog vagyok, hogy azt mondhatom, van egy kiváló menedzsmentem, amelyre támaszkodhatom.” A sikeres üzletvezetés titkát abban látja, hogy olyan emberekkel kell együtt dolgozni, akik megértenek bennünket és hisznek az elképzeléseinkben.