Giorgio Armani

A divatvilág örök királya
Re Giorgio, azaz György király, csak így emlegetik az olaszt, aki tagadhatatlan és örökérvényű befolyást tett a divatvilágra. Királysága ma már ritkaságszámba megy, az övé azon kevés divatbirodalmak egyike, amelyek a mai napig önállóak tudtak maradni.

Signore Armanit a divatszakma jó része az utolsó élő legendaként tartja számon, és annak ellenére, hogy mindent elért, amire csak valaha vágyott – sikeres üzletemberként a divaton túl is megtalálta a helyét –, ma is szerény és alázatos. Tekintetében az elégedettség mellett azonban ott bujkál valahol a szomorúság is. A Harper’s Bazaar riporterének ezt azzal magyarázta, hogy hiába ért el az életben mindent, mindazt, amije van, nem tudja megosztani azzal a bizonyos különleges valakivel maga körül. A másik dolog, hogy úgy érzi, már nincsen elég ideje ahhoz, hogy kiélvezze mindezt. „Ott, ahova mára eljutottam, nem engedhetem meg magamnak, hogy kétségeim legyenek. Amit ma csinálok, azt akartam csinálni már 20 évvel ezelőtt is, így ez automatikusan ad nekem egy bizonyos nyugalmat a meghozott döntéseimet illetően.”

Fotózás, kirakatrendezés, divat
Hogyan is kezdődött mindez? 1934 júliusának első napján az északolasz városka, Piacenza lakosai még nem sejtették, kit ünnepelhetnek majd az újszülött Giorgio Armani személyében. A bizonyosság, hogy a divatvilágban a helye, az egyetemen érte utol, azonban három év után otthagyta az orvostudományi kart, hogy a milánói La Rinascente áruházban kirakatrendezőként közelebb kerüljön álmaihoz. Addigra már belekóstolt a fotózásba, fogta a nővéréről készített képeit és elment, megpróbálta eladni az áruház fotósának.  
A fotóművész felvette, így elkezdett az asszisztenseként kirakatokat és különböző dolgokat rendezgetni az épületben. Úgy emlékszik, ekkor kezdett el azon gondolkodni, hogy divattervező lesz. Nem sokkal később megkérték, felügyelje a divatrészleget. „Kreatív munka volt, csapatjátékot igényelt. Néhány év elteltével ráébredetem, ez az, amit csinálni akarok életem hátralévő részében” – mesélt pályája kezdetéről a Time Magazine-nak.
„Anglia volt virtuálisan a legfontosabb központ az inspiráció szempontjából. Mikor a La Rinascente számára dolgoztam, gyakran utaztunk Londonba tapasztalatot  gyűjteni, megnézni az üzleteket, tanulni. Emlékszem, hogy láttam pár sárga kardigánt a kisebb butikokban és elhoztam őket a La Rinascente számára. Mindenki azt hitte, elment az eszem. A sárga kardigán a windsori hercegről szólt, nem az átlagemberről. Az ilyesfajta öltözködésnek még az ötlete is annyira nagystílű volt, annyira elitista... nagyon-nagyon angolos.”


Létrejött az Armani márka
Később a híres tervező, Nino Cerruti oldalán, a Hitman tervezőjeként találta magát közel hat éven át, majd szabadúszó divattervezőként különböző cégeknek dolgozott.  1975-ben már készen állt arra, hogy minden energiájával saját márkájára koncentráljon, így követte barátja, élettársa és az alkotására legnagyobb befolyást gyakorolt Sergio Galeotti javaslatát, és létrehoztak együtt egy céget. Ekkor indult minden. Ma cégének több mint ötezer közvetlen alkalmazottja és tizenhárom gyára van. Az évek során a kezdeti ready-to-wear férfi és női ruházat újabb ágazatokkal bővült, ma kiegészítők egész sora, szemüvegek, órák, ékszerek, otthoni berendezési tárgyak, illatok, kozmetikumok és jó pár márkanév tartozik az Armani céghez. Ezek a Giorgio Armani  Privé, Giorgio Armani,  Emporio Armani, Armani  Collezioni, AJ | Armani Jeans, A/X Armani Exchange, Armani Junior, Armani Teen, Armani Baby és az Armani Casa.
1978 fontos év volt a cég történetében, megállapodást kötött a GFT pénzügyi csoporttal (Gruppo Fininziario Tessile), ami lehetővé tette számára, hogy egy új központba fektessen be, ami bemutatótermeket és sajtóirodákat is magában foglalt. Egy évvel később megkezdte a terjeszkedést a tengeren túl is, megalapította a Giorgio Armani Corporationt az Egyesült Államokban. A ’70-es évek végére az Armani-ház az egyik legjelentősebb divatházzá nőtte ki magát. A ’80-as években a L’Oréallal együttműködve megszülettek az első Armani-illatok. Korán felismerve a keleti piacban rejlő lehetőségeket, már 1987-ben megnyitotta első üzletét Japánban.


50 évesen elkezdte edzeni a testét
Armani jól tudja, mit akar, és azt is, hogy célja megvalósításához a kemény munkán keresztül vezet az út. Egy korábban, a CNN-nek adott interjújában részletesen mesélt egy átlagos napjáról. Általában hétkor kel fel. „Ez a kedvenc napszakom – új kalandok és lehetőségek kilátásával kecsegtet.” A munka mellett az egészségre és a testmozgásra is sokat ad. „90 percet edzek egy személyi trénerrel, 45 perc torna és 45 perc súlyzózás. Ez napi rutinnál vált, és nincs kétségem afelől, hogy éppúgy segíti az elmémet, mint a testemet. (…) Ha nem teszem meg reggel, az energiaszintem és a koncentrációm jelentősen csökken a nap folyamán.” A most 77 éves divatmogul 50 évesen kezdett el komolyan edzeni.


Mai napig aktív vezető
A mai napig vezeti vállalatát, és nem csak névleg. Giorgio Armani az Armani S.p.A. elnöke, ügyvezető igazgatója és egyedüli részvényese. Aktívan részt vesz minden döntésben, a mai napig kiveszi részét a tervezésből is. Az idő múlásával igazi csapatjátékossá vált. Ha túl van a reggeli sporton, jöhet a munka. Egy szűk csoporttal együttműködve tervezi meg kollekcióit. „Megbeszéljük a témákat és ötleteket, lépésről lépésre kidolgozzuk egy kollekció minden részletét. A karrierem kezdetén nehéznek találtam, hogy megbízzak valakit egy olyan dologgal, amit korábban magam végeztem el. Most, hogy a vállalkozás globális szintre jutott, boldog vagyok, hogy azt mondhatom, van egy kiváló menedzsmentem, amelyre támaszkodhatom.” A sikeres üzletvezetés titkát abban látja, hogy olyan emberekkel kell együtt dolgozni, akik megértenek bennünket és hisznek az elképzeléseinkben.

A cikk a Gentleman magazin 2011. AUTUMN számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
India
„Hangarijan rádzsdutávasz dzsajenge!” Hindi nyelvű felszólításomra, miszerint hajtson a magyar nagykövetségre, a delhi taxis megsértődött: „Well, Sir, why do you address me in Hindi? I do speak...
Nyári Károly és a Budapest Jazz Orchestra
Nyári Károly, az ország legismertebb zongoristája megannyi teltházas koncert után igazi ünnepi csemegével lepi meg a nagyérdeműt....
A KABINROLLER SOKADIK ÉLETE
Unalmas húsz év volt. Ottó bácsi a nyolcvanas évek végén kapta meg az autót a Római-parton csak úgy, különben kidobták volna. Aztán felkerült a padlásra. Teltek a hosszú hónapok, a por csak rakódott a...
Himolla
Behunytuk szemünket és elképzeltük, milyen lehet belehuppanni a Mennyországba. Majd jó darabig ki sem nyitottuk, most az egyszer mindez valóban nem álom volt, és egy csapásra minden kívánságunk...
Tabányi Sándor: Minden autó egy műalkotás
Egy csendes pátyi pajtába benyitva nem poros kacatok tömkelegét találja a látogató, hanem kiváló állapotban lévő, csodás autó régiségeket és...
NIGEL KENNEDY
Őrült frizura, harcias be-és kiszólások és a komolyzenész-külsőségek (frakk, fehér ing, csokornyakkendő) teljes hiánya. A punkzenész külső azonban igazi zsenit rejt. Nigel Kennedy...
A férfi és a bor
A bor a legférfiasabb ital. Ahogy mi férfiak, úgy minden bor is egyenként felfedezésre vár. A pálinkabarátok ne vegyék zokon, de a pálinka – bár erősebb, mint a bor-, mégis egyértelmű ital. Hasonlóan...
CARDIFFI FIÚ, SKÓT GYÖKEREKKEL
Minőség és bizalom; közel egyórás beszélgetésünk során ezt a két szót mondta magyarul Nigel Jones, a legnagyobb nem állami tulajdonú magyarországi munkáltató, a Tesco első embere. A huszonkétezer főt...
GYARMATI DEZSŐ
Október huszonharmadikán van a születésnapja. Élete első harminc évében ennek nem igazán volt jelentősége. A következő harmincban annál inkább. Elég sokszor kötöttek ki a rendőrségen, ő és az...