A Glashütte Original nevének említésére talán nem kapják fel annyian a fejüket, mintha azt mondanánk: Rolex, Longines vagy Zenith. Akik viszont felkapják, azoknak annál inkább csillog a tekintetük. Jól van ez így: egy tökéletességre törekvő gyár exkluzív termékeiről van szó, amelyek azoknak szólnak, akik szeretik érezni, nagy gondossággal, kézzel készítették órájukat, amely majd évtizedeken át elkíséri őket.
A név maga egy német kisváros neve, amely mára szinte egyet jelent az óragyárral, sőt, a manufakturális óragyártással. Glashütte Németország keleti csücske felé, a cseh határtól nem messze fekszik, Erzgebirge hegyének oldalában. Évszázadokig bányászfaluként működött: ezüstöt, rezet, ólmot és vasat termeltek ki, ezzel nagyjából biztosítva volt a település sorsa. Egészen a XIX. század elejéig. Ekkorra ugyanis kimerültek a bányák, a lakosságnak tehát újra fel kellett találnia saját városkáját.
Bár közvetlen lehetőség erre kezdetben nem adódott, a társadalmi és gazdasági folyamatok mégis nekik dolgoztak. Glashütte szerencsére Szászország egyik városa volt, nem messze az állam fővárosától, Drezdától; ez utóbbi akkor már az óragyártás fellegvára volt, hála a helyi, haladó gondolkodású művészeknek és iparosoknak. Szászország ráadásul ugyanúgy ölelte keblére a felvilágosodás eszméit, mint az ipari forradalom vívmányait. Ez persze mit sem ért volna megfelelő vállalkozók nélkül. A történelemben jártas üzletemberek egyfajta aranykorként tekintenek vissza az akkori Szászországra: ez volt a merész vállalkozások, a nyughatatlan, a lehetőségekre árgus szemmel vadászó forradalmárok ideje. Ilyen volt Ferdinand A. Lange, aki drezdai kereskedőfamília sarjaként, mérnöki végzettséggel kereste és találta meg szerencséjét Glashüttében. Ő alapította az első itteni óragyárat 1847 telén, amely ekkor még zsebórákra szakosodott, de szellemi atyja máris hosszú távon gondolkodott: létrehozott egy műhelyet, ahol tizenöt fiatal tehetséggel sajátíttatta el a drezdai óragyártás művészetét.
Lange „mellesleg” nagyszerű üzletember volt: merész ötletéhez – azaz, hogy egy leáldozóban lévő kisvárost felfuttat – jelentős, bár visszafizetendő állami támogatást szerzett. A gyárat ráadásul nem tömegtermelésre hangolta: a legmagasabb minőséget és maximális megbízhatóságot szeretett volna nyújtani tehetős ügyfeleinek a kezdetektől fogva. Nem riadt vissza a technológiai újításoktól sem: a precizitás érdekében lendkerékkel szerelte fel az esztergapadot, bevezette a metrikus rendszert, ezzel leegyszerűsítve a tervezést és a dizájn terén is komoly újításokkal állt elő. Minden lépése telitalálat volt. Tanítványait ráadásul csak eleinte oktatta az általános órakészítésre, később arra ösztönözte őket, hogy szakosodjanak, tökéletesen sajátítsák el a gyártás egy-egy fázisát. Az ő áldásával és támogatásával hagyták el a központi céget a fiatalok, ki-ki megalapítva saját műhelyét, hogy beszállítóként dolgozzanak tovább a mesternek. Ekkor már nem volt kétség, hogy nemcsak a kölcsönt tudják majd visszafizetni, de Glashütte hamarosan a német precíziós óragyártás fellegvára lesz.
Az is lett. Húsz évvel később már fiai vitték a céget. Találmányok, szabványok sorát jegyeztették be a hivatalokban, a mai hightech analóg óragyártás alapjai Glashüttében születtek. Hamarosan felkeltették a császár figyelmét is. A cég hírnevét jól jellemzi, hogy 1898-ban az uralkodó a szultánnak diplomáciai manőverként egy egyedi tervezésű, drágakövekkel és a saját portréjával díszített zsebórát ajándékozott.
A lehető legjobb minőség és az ehhez kapcsolódó határozott üzletpolitika – no és persze az ennek megfelelő ügyfélkör – segítette át a vállalatot az első világháborún és a huszadik századi gazdasági válságon. Úgy realizáltak profitot, hogy a konkurens vállalatok sorban húzták le a rolót. A második világháború és az azt követő államosítás átmenetileg visszavetette a fejlődést. A városkában ettől függetlenül a háború után sem állt meg az élet: 1951-ben Glashütter Uhrenbetriebe néven egyesítették a helyi órakészítőket, köztük a Lange-hagyatékot is. 1994-ben privatizálták a cégcsoportot, méghozzá új, letisztult és a jelenlegi koncepciót szépen kifejező néven: Glashütte Original.
Az Original jelzőn, azaz az eredetiségen mint fő attribútumon az sem változtat, hogy a vállalat jelenleg a Swatch Csoport tulajdona. A mai napig őrzik manufaktúra jellegüket, termékeik a piac legigényesebb kézműves órái közé tartoznak. Ugyanolyan fontos a kutatás-fejlesztés, mint egykor, a 2008-ban megnyitott óramúzeum pedig méltó emléket állít a város úttörőinek. Szó sincs persze arról, hogy bármit le szeretnének zárni: az Alfred Helwigről elnevezett intézményük a világ egyik legnagyobb presztízsű órás iskolája. Az már csak hab a tortán, hogy a vállalat a Berlinale filmfesztivál hivatalos partnere.
Függetlenül attól, hogy az órák a mai vonalvezetést tükrözik, vagy szánt szándékkal a múltat idézik, minden egyes Glashütte Original darabon érződik másfél évszázad tudása és hagyománya. Szinte védjegy a nagy dátumkijelző és a finom kidolgozású, vékony számjegyek. Legelterjedtebb termékcsaládjuk a Senator-széria. Egyik jelenlegi büszkeségük a Senator Diary, amely nemcsak arról ismerszik meg, hogy klasszikus vonalvezetésével együtt is letisztult megjelenésű, hanem az ébresztőjéről, amelyet egyedülálló módon akár harminc nappal előre is beállíthatunk, így szinte határidőnaplóként is funkcionál. Ha valaki a retró rabja, náluk válogathat: a Sixties-modellek a hatvanas, a Seventies névvel ellátott órák pedig a hetvenes éveket hozzák vissza. Gondolnak azokra is, akik nem csupán reprezentálni szeretnének: a Sports Evolution ütésálló darabjait bátran viselhetjük, bármilyen extrém körülmények közé is merészkednénk. Gondoltak a hölgyekre is: a Lady Serenade-sorozat kecses vonalaival és ízléses drágakőberakásaival tökéletes ajándék. A Glashütte Original jelenlegi kollekcióját elnézve nagyon úgy tűnik, hogy nem fogott rajtuk a válság. A régi recept az átalakult gazdasági viszonyok mellett is ugyanúgy működik: kézzel készített, luxuskategóriás órák azoknak, akiknek fontos a minőség és az, hogy választásukkal mit üzennek magukról. Ha a Glashütte Original tartja piaci pozícióját, az nemcsak azt jelenti, hogy jó sora van egy arra érdemes cégnek, hanem azt is: vannak még gentlemanek, akik értik, miről szól mindez.