Utazásaink során mindig szükségünk van megfelelő szálláshelyre. A szálloda kiválasztása gondos feladat, hiszen az adott hotel elhelyezkedése, a szoba kényelme, a szolgáltatások milyensége nagyban meghatározhatja a hangulatunkat.
A legjobb a személyesen kiválasztott szálláshely, ezt a feladatot csak szükség esetén bízzuk másra. A foglalás leadásakor feltétlenül adjuk meg, hogy dohányzó vagy nem dohányzó szobát kérünk, és milyen ágy típusra tartunk igényt. A garázsra és kisállatra vonatkozó esetleges kérdéseket is ilyenkor kell tisztázni.
MEGÉRKEZÉS
A szállodák általában déli 12 és 15 óra között adják át a lefoglalt szobát, ha korán érkezünk meg, érdemes ezt előre jelezni, a szállodák az ilyen irányú kéréseket, ha lehetőségük van, rá teljesítik. A szobák átadását az előző vendég távozása is befolyásolja, így ne lepődjünk meg azon, ha még a magas besorolású szállodák is ragaszkodnak az előre megadott (check out) kiköltözési időpont betartásához. A hotelbe való megérkezéskor és a bejelentő kitöltése után, de még mielőtt elfoglaljuk a szobát, érdemes tisztázni, hogy dohányzót vagy nem dohányzót kérünk, ugyanis dohányozni a nem dohányzó szobában nagyfokú modortalanság. Nem dohányzónak pedig egy dohányzó szoba elviselése jelent komoly kihívást.
A SZOBA ELFOGADÁSA
Az ágyak elhelyezkedése, valamint a szoba fekvése is komoly kritériumok, amelyek optimális megválasztása fontos annak érdekében, hogy jól érezhessük magunkat.
A szoba elfogadása előtt érdemes több, az általunk lefoglalt kategóriába tartozó és igényeinknek megfelelő szobát megnézni. Ez némi időt igényel – és a személyzet sem teszi túl szívesen –, de sokszor meglepő különbségeket mutatnak az azonos minőségű szobák is. Nem egyszer a foglalásunkban szereplő kategóriánál esetleg magasabb szintű, jobb szobát is kaphatunk (upgrade), ha a hotel foglaltsága ezt lehetővé teszi. Erre érdemes rákérdezni, esetleg némi felárat is megér a nagyobb és jobb elhelyezkedésű szoba.
A SZOBA ELFOGLALÁSA
A hotelszoba birtokba vétele a kipakolással megtörténik, a szekrényekbe bekerülnek a ruhák, a fürdőszobát ellepi a pipere. A vendég épp úgy él a hotelszobában, mint az otthonában - tartja a régi szállodás mondás. Soha ne hagyjunk azonban a szobában elöl fehérneműt, intim tárgyakat, azaz a szobánkat ne hagyjuk úgy magunk után, mint egy disznóólat. A koffereket, utazótáskákat érdemes valamelyik sarokban elhelyezni, hosszabb szállodai tartózkodás esetén pedig a személyzettel egy megőrzőben elhelyeztetni, így a szoba otthonosabb és kellemesebb lesz.
A CONCIERGE
A nagy utazók, ha klasszikus „grand Hotelben” szállnak meg, sokszor már a megérkezéskor borravalót adnak a concierge-nek, ezzel biztosítják maguknak, hogy a legjobb éttermek legjobb asztalát kapják még késői foglalás esetén is. A jó concierge mindent tud a városáról, ismeri az összes jó éttermet és klubot, birtokában van a nehezen megszerezhető telefonszámoknak, és mindig tudja, hogy egy adott kérés teljesítése érdekében kit és hol kell felhívnia. Ha nem jött meg a csomagunk, rá bízhatjuk a kapcsolattartást a repülőtérrel, hozzá fordulhatunk színházi jegy gondunkkal vagy étterem foglalás ügyében is.
TÁBLA AZ AJTÓN
A szobában tartózkodás nyugalmát a személyzet csak abban az esetben zavarja meg, ha nem adunk szándékunkról egyértelmű jelzést. Erre szolgálnak az ajtóra kihelyezhető – egyes hotelekben már elektromosan kapcsolható – táblák, amelyek a szoba takarítására vagy a nem kívánt zavarásra vonatkoznak. Ha reggel hosszan kívánunk aludni, helyezzük ki a „Don’t disturb” feliratot. Ha a szobánkat csak a késő délelőtti órákban hagyjuk el, helyezzük ki az ajtóra a „Make up room” táblát, ezzel jelzést adunk a személyzetnek a szoba takarítására.
ÉLET A SZÁLLODÁBAN
Sose feledjük el, nem vagyunk egyedül egy szállodában, a közös részek használatánál előzékenynek és figyelmesnek kell lennünk. Ne csapkodjuk szobánk ajtaját ki- vagy belépéskor, fogadjuk és viszonozzuk a személyzet vagy esetleg más vendégek köszönését és vegyük figyelembe a megjelenésre vonatkozó általános elvárásokat. Fürdőruhában és köpenyben ne mutatkozzunk a spa részen és a liften kívül, különösen ne az előtérben és a reprezentatív helyiségekben. Megérkezéskor tisztázzuk, hogy melyek a nekünk járó és extra térítés mellett igénybe vehető szolgáltatások. Ha ezt megtesszük, fizetéskor nem lesz részünk olyan váratlan meglepetésekben, mint a külön felszámolt reggeli, a fitnesz rész napidíja, a mélygarázs vagy a szobából történt telefonálás általában igen magas tarifával megállapított számlája.
Távozáskor, ha elégedettek vagyunk, illik a személyzetnek borravalót hagyni a szobában, valamint külön a concierge-nek is.