VESZPRÉMTŐL BAKONYSZENTLÁSZLÓIG
(ÉS GYŐRIG) A CUHA-PATAK VÖLGYÉN ÁT
Működése nem egyszer került veszélybe, sokszor be akarták zárni. Ám az illetékesek talán az utolsó pillanatban rájöttek arra, hogy vétek lenne az ebek harmincadjára juttatni ezt a valóban csodálatos helyeken kanyargó vasútvonalat. Mára védett vasút lett. Műszakilag egyedülálló az országban a Porva-Csesznek és Vinye közti szakasz, ahol három alagúton és két völgyhídon át halad keresztül a Cuha-völgyben.
PALACE OF WHEELS
(PALOTA KEREKEKEN) VASÚT, INDIA
India átszelésének ez a legelegánsabb módja. A vonat Delhi városából indul, hogy megtegye az egy héten át tartó utat a királyi birtokhoz Rajasthanba. Az út során a vonat megáll az elefántjairól ismert rózsaszín városban, Jaipurban, a sivatagi Jaisalmerben és természetesen Indiai talán legfőbb nevezetességénél, a monumentális Tádzs Mahalnál is.
ORIENT EXPRESSZ
Ez a vonat sok-sok éven át egyenlő volt a luxusutazás fogalmával. Fénykorában Párizsból Isztambulba közlekedett, azonban ez mára megváltozott. Manapság Strasbourg és Bécs között jár, így aki a hagyományos, XX. század eleji romantikus útvonalat szeretné végigjárni, annak négy részre kell bontania a túrát: Párizsból Strasbourgba, Strasbourgból Bécsbe, Bécsből Belgrádba, majd Belgrádból Isztambulba juthat el az utazó.
ALASZKA EXPRESSZ
Mondanom sem kell, mekkora élmény vonattal utazni az Egyesült Államok 49. tagállamában, Alaszkában. Az alaszkai vasúthálózat (Alaska Railroad) fővonala Sewardtól Anchorage-en, Denalin és Fairbanksen keresztül az utóbbitól délkeletre fekvő North Pole városáig fut, két mellékága pedig Whittierbe és Palmerbe tér ki. Az egész amerikai kontinens legészakibb vasúti állomása a fairbanksi és a legnyugatibb is ugyanitt, a fővonal menti Talkeetna városában van. Ha az utazónak szerencséje van, az elsuhanó vonat ablakából láthatja a halakra vadászó medvéket Alaszka folyópartjainál.
MACHU PICCHU VONAT
INKA VASÚT (PERU)
A Cuzco városából induló szerelvény látszólag irgalmatlan nehézségek árán küzdi fel magát a világ egyik legfelkapottabb turistalátványosságához a Macu Picchuhoz. Ezt az utazást csak a makkegészséges embereknek ajánlom, ugyanis a tengerszint felett több mint négyezer méteres magasságon, ahol ez a vonat halad, már igen kevés az oxigén.
CSINGHAJ-TIBET VASÚTVONAL
Ez az 1956 km hosszú vasútvonal Tibetet köti össze Kínával. A vonal a világon a legmagasabb és ilyen magasságban a leghosszabb. A legmagasabb pályaudvara a vonalnak Tang gu-la állomás, amely 5068 m magasan épült, a vasútvonal legmagasabb pontja a tengerszint fölött 5072 méteren a Tagula-hágó.
KÉK VONAT
(BLUE TRAIN) DÉL-AFRIKA
Szintén luxuskörülmények között vezeti végig az utasokat Dél-Afrika szépségein. Útja során érinti a Viktória-vízesést, hogy eljussonFokvárosba.
MARRÁKES EXPRESSZ (MAROKKÓ)
Még egy afrikai vonat, amely Tanger-ből indul, megáll Casablancában, majd a sivatagba érve jut el az ország talán legszebb városába, Marrákesbe.
MIKULÁS EXPRESSZ
(HELSINKI-ROVANIEMI) FINNORSZÁG
Ez a vasútvonal a finnek legnépszerűbb turistalátványosságai közé tartozik. Bár a repülőgép alig több mint egy óra alatt teszi meg a Helsinki-Rovaniemi távolságot, sokan mégis a 8-9 órás vonatozást választják. Az ok nem túl bonyolult: az ablak mellé ülve áprilistól októberig a szemünk előtt suhan el egész Finnország. A téli időszakban a hatalmas hóban előretörő, gyakran két mozdonnyal felszerelt vonat pedig olykor mínusz harmincfokos hidegben száguld az igazi Mikulás (Jolupukki) otthona felé.
THE GHAN (AUSZTRÁLIA)
Az ötödik kontinens legendás vasútvonala Adelaide városából egészen Darwinig halad. Ezt a vasútvonalat építették a leghosszabb ideig a világon. A 2979 kilométer hosszú vonalat 1878-ban kezdték el, s az utolsó szakaszt 2004-ben adták át a forgalomnak. Furcsán csengő neve emlékezteti az utasokat, hogy ezt az észak-déli nyomvonalat egykoron afgán munkások és a velük hozott tevék és járták ki. Nekik állít emléket az (af)Ghan vasútvonal, amit egyébként a Felfedezők útjának is neveznek.