A TISSOT KARMESTERE

FRANÇOIS THIÉBAUD
François Thiébaud 1996 márciusa óta vezeti az idén 160 éves évfordulóját ünneplő svájci óragyárat, a Tissot-t, amely az irányítása alatt korábban soha nem remélt menetelésbe kezdett: csupán 2012-ben több mint 3,5 millió órát eladva egymilliárd svájci frank feletti forgalmat bonyolított le. A cég elnökével a Tissot mutatói mellett sportról, családról és a kedvenc hobbijáról is beszélgettünk.

 

160 éves múltra visszatekintő cégről, márkáról beszélünk. Mekkora szerepe van a cég működésében a hagyománynak?
A Tissot mindig is nagy becsben tartotta az örökségét, körültekintően ápolta a hagyományait. Az elmúlt évtizedben fokozott hangsúlyt fektettünk az archívumaink feldolgozására. Érdekes fotók, izgalmas levelezések és különböző tranzakciók kerültek napvilágra, és még nem látjuk a végét. Ezekből a dokumentumokból egyértelműen kiderül, hogy a Tissot mindig is innovatív vállalat volt.

Ön hova helyezné a Tissot-t a világ órapiacán?
Egyértelműen az élvonalba tartozunk, amit jól tükröz az a tény is, hogy a kiemelkedő eredményeinknek köszönhetően kiváló a forgalmunk mind az öt kontinensen, vagyis a Tissot márka az egész világon népszerű. Egyúttal szerencsések vagyunk, hogy a világ legnagyobb óragyártó csoportjához, a Swatch-csoporthoz tartozunk.

A Tissot 2012-ben több mint egymilliárd svájci frank értékben forgalmazott, és négymillió órát értékesített. Lehet ezt még fokozni?
Hogyne! Már megkaptuk az idei év első felének a kimutatásait, melyek arról tanúskodnak, hogy a szárnyalás folytatódik, a számaink meghaladják 2012 első félévének az eredményeit. A forgalmunk nőtt, és bízunk benne, hogy az év végére négymillió óránál is többet értékesítünk majd.

Mi a titka annak, hogy a több éve tartó gazdasági válság közepette az óraipar virágzik?
Úgy gondolom, hogy alaposan felmértük a gazdasági válság által kialakított új helyzetet, és igazodtunk a körülményekhez. A svájci óraipar, különösen a Swatch egy olyan szegmensben van jelen, amely lehetővé teszi, hogy mindenki megismerje a svájci értékeket és innovációkat, s így tett a Tissot is, amikor a közép árkategóriába pozícionálta magát.

A cég egyik filozófiája, hogy minél több órát értékesítenek, annál olcsóbban tudják árulni. Nem tart attól, hogy így veszít a varázsából a márka?
Az árfekvés nem minden. A Tissot jelentős történelmi értékekre, mélyen beágyazott hagyományokra épül. Emellett az első naptól fogva jellemző innovatív szellemiség és az órakészítés művészete iránti elkötelezettség vezette el a céget sok klasszikussá vált, illetve világújdonságnak számító termék megalkotásához, melyekkel óratörténelmet írt. A sor 1853-ban kezdődött az első, két különböző időzónát megjeleníteni képes zsebórával. Az áttörést jelentő több-időzónás technológiában újabb jelentős előrelépés volt 1953-ban a Tissot Navigator, az első óra, amely mind a 24 időzónát mutatta. A formatervezést illetően pedig példaként említhetjük a híres Tissot „banán-órát” 1916-ból, amely ívelt óratokjával keltett feltűnést.

A további mérföldkövek közé tartozik a világ első Tissot antimágneses órája 1930-ból, amely az adott korszak kihívásaihoz igazodva ellenállt a mágneses mezők miatti interferenciáknak. 1971-ben a Tissot Astrolon vonult be az óratörténelembe mint az első műanyag mechanikus óra műanyag szerkezet alkatrészekkel. Az 1980-as években a Tissot további előrelépést tett a szokatlan anyagok használatában a Tissot RockWatch modellel, amely svájci alpesi gránitból készült, s 1985-ben mutatták be.
1999-ben pedig természetesen különösen fontos mérföldkő volt a forradalmian új, érintő számlapos óra, a Tissot T-Touch. Idén még tovább lép a Tissot az érintő számlapos technológiában a Tissot T-Touch Solar modellel, amelyből mind női, mind férfi változat készül. Ez a világ első érintő számlapos szolár órája, amely amellett, hogy sokoldalúan használható funkciókra képes, egyúttal környezetbarát is, hiszen az elem feltöltéséhez a naptól nyeri az energiát, így nincs szükség rendszeres elemcserére.
De a Tissot T-Touch Solar nem az egyetlen nagy újítás az idén. Hiszen itt a forradalmian új Powermatic 80 szerkezet is, amely a Tissot Luxury modellek „szíve”. A Powermatic 80, amellyel valamennyi Tissot Luxury óránkat szereljük, az ETA szerkezetgyártóval szoros együttműködésben folytatott fejlesztés gyümölcse. Ez az első 80 órás járástartalékkal bíró szerkezet, a hasonló árkategóriás órákban használt 42 órás szerkezetekkel szemben.

Mit csinál jobban a Tissot, mint a konkurensei? Mit tud a Tissot, amit a versenytársak nem?
Ismét a technológiai újításainkat kell kiemelnem. 1999-ben például piacra dobtuk a multifunkciós, érintő számlapos Touch kollekciót, amely esetében a funkciók, úgymint a kronográf, a magasságmérő, az iránytű, az ébresztőóra, a hőmérő, a barométer, a dátum és az idő az érzékelőkkel ellátott óraüveg érintésével hívhatók elő. Ez 14 éve volt, amikor még nem léteztek iPadek. Egy másik dolog, amit mi mindig szem előtt tartunk – és talán a versenytársaink nem –, hogy nem magunknak gyártjuk az órákat, hanem a vásárlók igényeit próbáljuk kiszolgálni. Mi mindig azt próbáljuk kitalálni, hogy mivel tudnánk nekik örömet szerezni, milyen kinézetre vágynak, milyen technológiára van szükségük.

Tudom, nagyon optimista az óraipar jövője szempontjából, de miért gondolja azt, hogy a következő években megháromszorozódhat az óragyártás, és világviszonylatban elérheti az évi 100 millió darabot?
A piaci lehetőségek felmérése és a körülményekhez való igazodás mellett a legfontosabb dolog a minőség. A svájci óragyártás minősége, mindazzal az innovációval és hagyománnyal, amit magában foglal, a piramis csúcsát jelenti. Ez a minőség az, ami lehetővé teszi a régi ügyfelek megtartását, vagyis a megbízhatóság, abban az értelemben, hogy a vásárlók hűségét a magas színvonal fenntartásával lehet csak kiérdemelni, és ez számunkra abszolút prioritás.



A Tissot nagyon erős a sportszponzorációban, a motorsporttól a víváson át a jégkorongig. Mi alapján állnak oda egy sportág mellé?
A lényeg, hogy tartsuk a kapcsolatot a fiatalokkal, az új generációval, hiszen övék a jövő. Ennek az egyik legjobb módja, ha olyan sporteseményeket szponzorálunk, mint a MotoGP vagy a Superbike Grand Prix, illetve a jégkorong-világbajnokság. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség, a Nemzetközi Vívó Szövetség és a Nemzetközi Kosárlabda Szövetség is a partnerünk. A legfontosabbnak azonban a nyári és a téli Universiadét tartom, amely a legnagyobb nemzetközi multisportrendezvény a fiatal egyetemista sportolók, a jövő csillagai számára, és amelynek hivatalos időmérője a Tissot.

Mikor dőlt el, hogy ennek az iparágnak fogja szentelni az életét?
A hetvenes években.

Kijelenthetjük, hogy ön az óragyártó iparág Sir Alex Fergusonja?
Ezt azért nem merném mondani. Nagyon büszke vagyok arra, hogy ennek a cégnek dolgozhatok, de én csak egy karmester vagyok, körülvéve rengeteg kiváló zenésszel. Az én feladatom, hogy összhang legyen és harmónia. Mi egy nagy család részei vagyunk, mindenki hozzáteszi a magáét, ez csapatmunka.

Mennyire minősít egy férfit, hogy milyen órája van? Mi a meghatározóbb egy férfi szempontjából: az órája, az autója, a bankkártyája, az öltözködése vagy a párja?
Természetesen a párja, a felesége, a családja. Ők azok, akik mindig a férfi mellett állnak, a legnehezebb időkben is. Az én feleségem is sok mindenen keresztülment mellettem; például a nyolcvanas években, ugyanis az egy kifejezetten súlyos időszak volt az óragyártás szempontjából. Sokat köszönhetek neki. A férfinak az órája is sokat elárul, hiszen azt mindennap és egész nap a csuklóján viseli.

Van kedvenc órája?
Igen, a Tissot T-Touch órám. Korszerű, valódi innovációt hordoz, és nemcsak nagyon pontos, de hasznos és műszerszerű funkciókat is nyújt. Mindezt egyszerű érintésre – és a Tissot védjegyével.

Az üzlet mellett mire szeret időt szakítani? Mi számít luxusnak az életében?
A kedvenc hobbim a repülés. Engedélyem van privát gépek vezetésére, de, sajnos, két éve problémák merültek fel a retinámmal, így már nem repülhetek egyedül, másik pilóta nélkül. A levegőben érzem magam a legszabadabbnak. Több száz kilométerre is ellátni, kinyílik az egész horizont.

Mi a legnagyobb kihívás most az életében?
Szeretném még sokáig ugyanúgy élvezni az életet, mint most, és megtartani az egészségemet. Sajnos, az öröklét nem itt a földön, hanem az egekben jön el, mindazonáltal igyekszem aktív és egészséges maradni.

Mi az üzenete a magyar úriemberek számára?
Élvezzék az életet, legyünk büszkék arra, hogy a gyönyörű európai területhez tartozunk, és tegyük a kultúránkat minél nyitottabbá a világ számára.

A Tissot 1853-ban alapított svájci óragyártó cég, a Swatch-csoport tagja. Charles Félicien Tissot (1804–1873) 1853-ban fiával, Charles-Emile-lel (1830-1910) alapította meg az első olyan műhelyt, amelyben zsebórákat készítettek. Charles-Emile gyakran utazott Oroszországba és az Egyesült Államokba, hogy az órákat értékesítse. Az ő fia, Charles (1860–1936) 1883-ban vette át a vállalkozást és az értékesítéssel járó utazásokat. 1911-ben megkezdődött a karórák gyártása, amelyeket már a Charles fia, Paul (1890–1951) vezette üzemben végeztek. 1920-ban a cég kinőtte a családi vállalkozást.

A hetvenes évek közepén a svájci karóragyártás minden idők legnagyobb krízisét élte át. A japán versenytársaknál folyó gyártás technológiailag 1979-ben érte el csúcspontját, amikor Delirium néven piacra dobták a világ legvékonyabb és legkevesebb alkatrészből készült karóráját. Azonban a japánok szerencsétlenségére éppen ekkor alakult meg az SMH, a Svájci Mikroelektronikai és Karóragyártó Társaság. A SMH válasza a Swatch vékony műanyag karórájának bemutatása volt, amely a szokásos 91 helyett csupán 51 alkatrészből állt. Először 1983-ban volt kapható – kiváló minőségben és elérhető áron, és azóta minden idők legsikeresebb karórájává, a Swatch-csoport, az anyacég pedig a világ egyik legnagyobb és legdinamikusabban fejlődő óragyártó vállalatává vált.

A cikk a Gentleman magazin 2013. AUTUMN számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
Borból kaviárt? Miért is ne!
Új különlegesség született egy csokoládémanufaktúrában: Vanya Gábor, a Vanya Artisan Products Kézműves Manufaktúra mestere olyan borvacsorákra készülő bonbonokkal kezdett kísérletezni, amelyek megőrzik...
Minden jó, ha duplán jó
Autós szakmai körökben általános nézet, hogy a Jaguar és Land Rover márkával a legjobb történt, ami csak megtörténhetett: 2008-ban a Ratan Tata tulajdonolta Tata Motorshoz került a vállalat. Az...
Az ing
A férfi vitathatatlanul leggyakrabban viselt és egyik legkarakteresebb darabja az ing, amelyet, viseljék akár nyakkendővel begombolva, akár hasig kigombolva, a testre feszülve, vagy felgyűrt ujjal,...
Szex és hatalom
A Lélek és Test (2008), a Lucien Hervé 100 (2010) és a Fotóművészet születése (2012) című nagysikerű kiállítások után egy újabb fotóművészeti kiállításnak ad otthont a Szépművészeti Múzeum. A XX....
BEAT HOTEL
Harcoltak a kifejezés szabadságáért, a kispolgári morál kötöttségei alóli felszabadulásért, környezetvédelmi ügyekért, közben pedig az etnocentrizmus, a homofóbia és a rasszista paranoia ellen....
Marcello Mastroianni
„Nem az számít, mit viselsz, hanem az, hogyan viseled.”
Brutális BMW
2008-ban tesztelték versenypályán (Lausitzring) az S 1000 RR-t. Akkor már alkalmasnak találták versenyeken való részvételre. Azóta optimalizálták paramétereit és elkezdték az utcai változat...
AZ ALKOTÁS ÍZE
Boldogsághormont termel, ébren tart, felajz, megnyugtat, a csokoládénak már az illata is jótékony hatású. A borokhoz hasonlóan akár termőhely- és évjárat alapján is szelektálják a kakaóbabok...
Hollywood úr szerepében: Andrew G. Vajna
Andrew G., azaz Andy Vajna sok ember számára ismeretlen magasságokat és mélységeket járt meg életében. Fia elvesztése sem tudta megállítani üzleti sikerei...