URAK A SZÍNHÁZBAN

Az alkalomhoz illő elegancia nem az elit hóbortja, hanem az egységes közösségi élmény alapja

A színház bejáratától csak néhány lépés a ruhatár. De mint ilyenkor az lenni szokott, beletelik egy-két percbe, míg az ember sorra kerül és beadhatja a kabátját. Van, aki nem is várja meg, hanem már menet közben leveszi, és addig is a karján tartja.

Előttem egy úriember is így tesz, s közben nem tudom nem észrevenni lépéseiben, gesztusaiban a magabiztosságot, amit öltözékének vélt eleganciájából merít. Vélt, hisz bár minden bizonnyal jólöltözöttnek érezte magát világosszürke nyári öltönyében, ruházatának sem a színe, sem az anyaga nem felelt meg egy színházi eseménynek a februári estében. De szomorúságomra nem ő az egyetlen, aki elvétette az alkalomhoz illő öltözetet. Sőt, hirtelen azon tűnődöm, vajon van-e még egy olyan férfi, aki tudja, hogyan kell felöltözni, ha színházba megy. Ahogy elnézem a farmeres, pulóveres, jobb esetben sportzakós társaságot, kezdem megérteni a szürke öltönyös fiatalember testbeszédében megnyilvánuló felsőbbrendűséget, hisz ő legalább öltönyben van. Ilyen alkalmakkor, jobb híján, félreteszem kritikai szemléletem, és megpróbálok másra koncentrálni. Ezúttal is ezt tettem, de most kicsit másként. Lehunytam a szemem, és elképzeltem a nézőteret olyan emberekkel, akik nem szükségszerűen elkövetett gyors „menetnek” tekintik a színházat, hanem valaminek, aminek köze van az életük minőségéhez, és ahhoz, ahogyan a minőséget megélik. Estélyi ruhába öltözött hölgyeket és urakat képzeltem el magam körül, finom eleganciát egy olyan eseményen, ahol maga a színdarab csak sokadik apró építőeleme az élménynek, amit épp megélni igyekszünk. Lehangoló érzés volt tudomásul venni, hogy mindez képzelet lehet csupán.

Sokan talán azt gondolják, hogy nincs az embereknek megfelelő ruhájuk, mert nem telik rá, és különben is örüljünk, hogy egyáltalán színházjegyre futja, hogy ezzel legalább egy csipetnyi kultúrát még magunkénak mondhatunk. Tudom, ez népszerű elgondolás, de nekem meggyőződésem, hogy nem valós. Nem a pénzről szól ez a dolog. Sokkal inkább arról, ahogyan gondolkodunk. Mert úgy véljük, az a fontos, hogy megtegyünk dolgokat, részt vegyünk eseményeken, miközben apró, jelentéktelen formalitásnak tartjuk a mikéntet. Egyrészt. Másrészt a többségnek fogalma sincs arról, mit jelent az alkalomhoz illő öltözék. Sokak számára az öltöny, jellegtől függetlenül, valamiféle csúcseleganciát képvisel, igencsak tévesen. De van ennél is rosszabb.

Az, aki túlzásnak tartja „kiöltözni”. „Egyszerű ember vagyok én, aki színházba megy, annak nem kell hivalkodnia”. Régen a férfi abszolút természetességgel vette fel szmokingját, ha színházba ment. Ma számíthatunk a, „Mit játssza ez a főurat?” típusú megjegyzésekre. Pedig ez is mekkora tudatlanság. Mintha az estélyi ruha valami rang- vagy státuszfitogtatási eszköz lenne, holott épp az ellenkezője igaz.  Hisz az elit anyagi helyzetével kérkedve bármiben megjelenhetne, akár tollas süvegben, aranysújtásos paszományban, babszemnyi gyémántgombokkal. A szmoking azonban a színházba járó társadalmi réteg számára minden bizonnyal elérhető, ráadásul szorongás nélkül ülhet a középiskolai tanár a banktulajdonos mellett. A szmoking viselése tehát nem az elitet emeli ki, hanem épp az átlagember számára teszi lehetővé, hogy feszélyezettség nélkül csatlakozhasson hozzájuk. Persze nem feltétlenül kell szmokingot viselni, sőt, színházlátogatás során a férfinak még a nyakkendő sem kötelező. Bőven elég, ha egy minta nélküli sötét öltönyt vesz fel, szép fehér inggel. Ha legalább ennyit megteszünk, nemcsak hogy nem rontjuk el mások hangulatát, de akár az egységes közösségi élmény megélésében is részünk lehet. Kívánom ezt mindannyiunknak!

A cikk a Gentleman magazin 2013. SPRING számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
Az ing
A férfi vitathatatlanul leggyakrabban viselt és egyik legkarakteresebb darabja az ing, amelyet, viseljék akár nyakkendővel begombolva, akár hasig kigombolva, a testre feszülve, vagy felgyűrt ujjal,...
A KABINROLLER SOKADIK ÉLETE
Unalmas húsz év volt. Ottó bácsi a nyolcvanas évek végén kapta meg az autót a Római-parton csak úgy, különben kidobták volna. Aztán felkerült a padlásra. Teltek a hosszú hónapok, a por csak rakódott a...
Himolla
Behunytuk szemünket és elképzeltük, milyen lehet belehuppanni a Mennyországba. Majd jó darabig ki sem nyitottuk, most az egyszer mindez valóban nem álom volt, és egy csapásra minden kívánságunk...
EDELÉNY A TALÁNYOK KASTÉLYA
Edelényről, a „Bódva parti Fertődről” a rendszerváltozás óta több rekonstrukciós elképzelés, terv, ötlet látott napvilágot, mint ahány ép ablakkerete volt – egy kanadai üzletember még indián kaszinót is...
Halászsas négy keréken
A névtelen lombardiai autógyár (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) első modellje 1910-ben hagyta el a gyárat. A 100 éves évfordulóra méltó koncepcióval lépett elő a genfi autószalonon a...
BOGISICH FERENC
Bogisich Ferenc a több mint százfős, Qualitative Production Gépipari és Kereskedelmi Részvénytársaság vezérigazgatója. Mérnökként húsz éve alapította cégét, mely Európa számos országába szállít...
PEJTSIK PÉTER A POTENCIÁLIS ENERGIAVULKÁN
Vad gyerek volt, az már egyszer biztos! Több iskola feladta nevelését, a tanárok, diákok réme, az időzített bomba, a megtestesült...
Gentleman 001
„Felrázva, nem keverve.” Ugyanúgy mindig. Elegánsan, következetesen, ahogy egy úriemberhez illik. Különösen ahhoz, aki először mondta ki az idézett mondatot. Sir Sean Conneryről van szó,...
A VASÚT RENESZÁNSZA
Meg vagy te őrülve? – szegezte nekem a kérdést jó néhány ismerősöm, mikor megtudta, hogy naponta vonattal járok dolgozni Verőcéről Budapestre. A felvetéseken azért sem csodálkoztam, mert a jelenlegi...