Egy görög mondás szerint a céltalan hajósnak minden szél rossz. És annak is, aki csak azért tart vitorlást a Balatonon, mert motorcsónakot nem lehet. Aki nem akarja uralni az elemeket, reffelni, kreuzolni, trapézolni... Csak szeretne jó társasággal kimenni a vízre egy szép, napsütéses nyári délután, szélcsendben is. Kellemes úszkálást követően kényelmesen átöltözni a kajütben a Balaton közepén, élvezni a tó csodáját, a táj szépségét, a jó beszélgetést. Üvegpohárral koccintani, behűtött 2007-es Figula Szilénusz Cuvée-vel ünnepelve a naplementét, majd csendesen partot érni egy közeli kikötőben, és ott tölteni az éjszakát. Ágyban, párnák közt.
Viszkei András öt évvel ezelőtt ezt az igényt felismerve kezdett elektromos túrahajók fejlesztésébe. Bár gyerekkora óta vitorlázik, az egyik német hajómárkát forgalmazza is, a nemzetközi piacon körülnézve nem talált elektoromos yachtot. Pedig a villanyhajtás tökéletesen alkalmas arra, hogy környezettudatos, csendes, alacsony üzemeltetési költségű, könnyen irányítható lehetőséget kínáljon a motoros túrahajózás terén. Először bolondnak nézték az amúgy jogász végzettségű reklámszakembert, aki makettező kisfiús álmait készült megvalósítani óriás hajótest formájában, az építés öröméért.
„Számomra a legszebb pillanat meglátni a lehetőséget egy helyben, helyzetben, végigvinni, megteremteni a létezését, életre hívni. Manifesztálni az ideát.“ Így született a Balatonfői Yacht Club is, melynek területét egykor befektetési céllal vásárolta meg. Az akkori lepusztult vízműtelep ma az északi part egyik legszerethetőbb kikötője 100 hajóval, barátságos szállodával, wellnessrészleggel, ínyenc étteremmel, stranddal.
A délolasz ihletésű halászbárkát idéző hajótest vonalait egy magyar tervezővel közösen vetette papírra. Már az elején kerülte a hamis illúziók keltését, nem akart olyan hajót készíteni, ami úgy néz ki, mintha tudna száguldani. Ezért nem vásárolt hajótestet külföldről. A kész tervet más hajóépítőkkel együttműködve próbálta elkészíteni, de alulmúlták várakozásait. Így megalapította saját manufaktúráját, és megkezdődött a munka. Öt év alatt három méretben 30 hajó került vízre, mindegyik egyedi, a wia-evolúció mérföldkövei. A fejlődés eredményeként mostanra kristályosodtak ki a sorozatgyártásra érett modellek.
„Olyan vagyok, mint a jó tenyésztő. Minden hajó nevét, sorsát tudom, szeretem, ha a közelemben vannak a kikötőben. Tulajdonosaikkal is tartom a kapcsolatot, hiszen egytől egyig partnereim voltak a fejlesztés során. Ennyi év kísérletezés után most eljutottunk oda, hogy ezek a hajók alkalmasak arra, hogy világszínvonalú produktummá váljanak.”
Míg a WIA205 kényelmes, praktikus horgászés piknikhajóként, a WIA265 akár már nagyobb túrák stílusos partnereként, a WIA345 pedig a minden luxust kielégítő új életmód ígéretével csalogatja a hajózást szerető, vagy azt megismerni vágyó közönséget.
„Minden eddigi fejlesztést saját erőből finanszíroztam. Most azon dolgozom, hogy életre hívjak egy üzemet, évi 20 hajós kapacitással. Ezzel már nyitni tudnék a külföld felé, ahol természetesen vannak elektromos hajók, de ezt a műfajt – az elektromos túrahajót – még nem merte senki felvállalni. Leginkább játéknak tekintik a villanymotort, pedig belvízeken egyre több helyen a hajtásmód és a sebesség is korlátozott, 8-10 km/h-ban maximálják. Ehhez tökéletesen alkalmazkodnak a mi hajóink.“
A hajós ember nem siet – tartja a kikötői mondás, ráadásul nem akkor hajózik, amikor akar, hanem amikor lehet. És akkor is megesik, hogy a sebesség hiányának érzete mellett a vízfelszínen úszó madártollhoz viszonyítva látható csak a haladás. Ha nem versenyzünk még az idővel sem, máris értelmetlenné válik a gyorsaság, és nem marad más, mint az élmény. Ezt maradéktalanúl megkaphatjuk egy elektromos hajótól, ami szélcsendben is visszavisz a kikötőbe.
A nagysebességű, sikló motorcsónak a tengerre való. Ha valaki ilyet szeretne, számos kiváló, nagymúltú cég kínálatából választhat. Volt egy magyar gyártó, aki abba bukott bele, hogy nem tudta eladni a motorcsónakjait. Nem volt összhangban a hazai igényekkel. Vitorlásban is azt tartják, hogy legjobb, ha olyan hajót vásárol az ember, amit magyar építő a Balatonra tervezett.
„Kiváló hajóépítőink vannak, gyönyörű vitorlásokkal. A mi villanyhajóink nem ezek alternatívái, hanem egy korábban megfogalmazott, másféle igényre újonnan érkezett válasz. Ez az igény minden, hajózásra alkalmas méretű üdülőtóval rendelkező országban felmerül, és mi elkészültünk a megoldással.“
TALÁLKOZÁS EGY FIATALEMBERREL
Karinthy számára – novellája alapján – nem volt egyértelmű öröm összefutni 18 éves önmagával. A fiatalember felhánytorgatta neki legtöbb világmegváltó tervét, a repülőgép feltalálását, az Északi-sark meghódítását – mire kicsit idősebb önmaga szabadkozni kényszerült, hogy azt nem lehetett, más megcsinálta vagy még nincs készen. Viszkei András 43 évesen jóban van önmagával. Büszkén mesélhetné az Andrássy úton szivar helyett rövid Marlboróval a kezében tinédzserkori énjének, hogy igen, megépítettük a világ egyik legszebb, és a maga nemében egyedülálló elektromos túrahajóját, ami boldoggá teszi kapitányát. És építünk hozzá üzemet, hogy a Genfi- vagy a Garda-tóról se hiányozzon. Mellette jogászok lettünk, de még mindig szeretjük nézni a naplementét a kikötőből. Vitathatatlan érdemekkel rendelkezünk a reklámpiacon, olyan rendezvényekkel a hátunk mögött, amilyeneket csak kevesen csináltak.
A boldogság esszenciája talán gyermekkori önmagunkban rejlik, és ha nem kerülünk messze az akkori álmainktól, könnyebb a megvalósítás. Mert a feladat nem teher, hanem késztetés. És a siker nem cél, csak állomás.
WIA345
Teljes hossz: 10,45 m, szélesség: 3,29 m, tömeg: 5600 kg, merülés: 0,7 m, befogadó képesség: 12 személy (4 fekvőhely), motor: 48V, 2x 15 kW elektromotor (DC Brushless), akkumulátor: 2x 8db 240Ah-6V zselés akkumulátor + 1 db 12V hagyományos akkumulátor (100Ah) (alapfelszereltségben), üzemórák száma 1 feltöltéssel economy fokozatban: 6-14 óra (5-8 km/h sebesség mellett), gyors fokozatban 1,6 óra (12,5 km/h sebességgel)
WIA265
Teljes hossz: 7,90m, szélesség: 2,45 m, tömeg: 1700 kg, merülés: 0,6m, befogadó képesség: 8 személy (3 fekvőhely), motor: 48V, 12kW elektromotor (DC Brushless), akkumulátor: 8 db 240Ah-6V sorbakötött akkumulátor + 1 db 12V hagyományos akkumulátor (100Ah) (alapfelszereltségben), üzemórák száma 1 feltöltéssel economy fokozatban: 6-14 óra (5-8 km/h sebesség mellett), gyors fokozatban 1,6 óra (12,5 km/h sebességgel)