Zágráb

A teraszok városa
Zágráb nem adja könnyen magát, nem afféle ledér vásári cafka, meg kell érte dolgozni, ahogy Jellasics (Jelacˇic´) bán is megdolgozott Horvátország függetlenségért. Nos, ezen vagyunk, megint szomszédolni megyünk: Andrássy János Mihállyal repesztünk a vénasszonyok nyarában, irányban délnek, hadd lássuk, úgymond, mennyit ér a horvát tartomány, van-e víz a Szávában, használt-e a megöntözés, a pártos honfivér.

Keserédes öniróniával hagyja el a magyar ember az uniót, odaát ugyanis azonnal jobb az autópálya, frissebb a saláta és több a napos órák száma. Andrássy János Mihály még a határsávban jobbra int: „Letenye mellett Szécsisziget is a család birtoka volt, miután házasság útján a Nő mellé kaptuk”, mégpedig amikor Szapáry Etelkát Andrássy Károly feleségül vette 1820 körül. Nekem meg nem is az identitás végett, hanem csak a névrokonság apropóján a kecses Mura folyó kacsint ismerősen, no de huss, már rég Csáktornya (Čakovec) és Varasd (Varaždin) magasságában örülünk a tisztuló égnek és a verőfénynek.

Zágráb csak három óra Budapesttől – különösen, ha beragad a gázpedál – , és igazán megéri a villámlátogatást, hiszen az ország elképesztően sok turisztikai látványossága mellett méltánytalanul kevés figyelem esik magára a fővárosra. Horvátországban minden megvan, ami egy átlagos Neckermann katalógusba beleférhet – a Dolomitok égbe nyúló csúcsai mellett, a romantikus Isztria, a volt monarchia úri világát idéző Abbázia, „Kádár elvtárs” szülőhelye: Fiume, a volt magyar kikötő, hajdani kijárásunk az Adriára, az üdezöld szigetvilág, a római birodalom romjai, a velencei romantikát idéző Dalmát ékszervárosok, a plitvicei vízesések mellett déli szomszédunk a mediterrán szőlészet-borászat mekkája is; a mészkőhegyi túrázásról, via ferrataról, kajak-kenuzásról, vitorlásturizmusról nem is beszélve. Így hát az a soktízezer magyar turista, amelyik ötödik sebességben nyomja le a távot a tengeri horizontig, tulajdonképpen tudomást sem vesz az ország szívéről, amelyhez pedig Szent László királyunknak is köze vagyon.

Hogy az egészséges rivalizálás a tudományban is jelen legyen, a magyar történészek szerint 1091 előtt, a horvátok szerint 1093-ban vagy 1094-ben alapította Szent László király a zágrábi püspökséget, valamint a Káptalandombon (Kaptol) felépíttette a Szent István-székesegyházat. Ezzel mintegy megkezdődött a majdani horvát bánsági székhely és főváros közel ezeréves, bor- és véráztatta története. A tatár betörés elől 1241-ben maga IV. Béla menekült Zágrábba, innen kérte a pápától és Európa legjelentősebb uralkodóinak segítségét, hasonló sikerrel, mint 1956-ban a magyar forradalmi erők a Nyugatot. Bélánk a tatárjárás után a Felsővárosnak szabad királyi városi rangot adott. Ehelyt székelt a már említett horvát bán és a várispán, a történetírás szerint IV. Béla idején kb. 1000 lakosa volt a városnak, a szám az 1900-as évek elejére épp hogy csak meghetvenszereződött, mára pedig meghétszázszorozódott: Zágráb lakossága 700-800 ezer között mozog.

Tessék figyelni, talán ismerős: 1290-ben a Kaptol (mint a püspöki központ) III. András királyságát ismerte el, míg Gradec (a báni központ) már akkor az Anjoukat támogatta, a Mohács utáni kettős királyválasztáskor pedig a Kaptol Szapolyai Jánost, Gradec pedig Habsburg Ferdinándot támogatta. 1558-ban ült össze Horvátország és Szlavónia küldöttsége, azaz a szábor – a száboron ugyan a török elleni védekezés volt a fő téma, – de azért  kimondták, hogy Gradec a királyság fővárosa. A cím a török miatt egy időre Varasdot illette, de 1767-től újra Zágráb lett a központ. Manufaktúrák létesültek, megépült a Vojković-, Oršić-, Rauch-palota, elindultak az első zágrábi újságok. A 19. század már egyértelműen a kulturális forradalomé, felvirágzik a zeneiskola (a későbbi Zeneakadémia), olvasókört és színházat alapítanak a művelődésre szomjazó horvátok. Az 1870-es években épült meg/ki az Alsóváros, elindult a villamos és bejött az áram – 1850. szeptember 7-én a császári pátensben Gradecből, Káptalandombból, Nova vesből megalapították Zágrábot: európai város született. Aztán jött a 20. század a maga vérzivataros évtizedeivel. A Jellasics szobor jött-ment, térült-fordult a fő téren és kardjával valamikor Magyarország felé mutatott, most mintha az útmutatás Szerbia felé lenne, de a lényeg a lényeg: Jugoszlávia a múlté, 1991-től, az önálló Horvátország megalakulásától Zágráb az ország fővárosa lett.


Andrássy János Mihály szerint pedig megfiatalodott. Mármint Zágráb. A – finoman szólva – erős szemöldökű-bajszú, markáns, sötétbarna asszonyokat leváltották a kék szemű sudár szőke lányok, övék most a tér és az idő. A háború óta eltelt idő, amely megváltoztatta a várost és közönségét és amelynek vasfoga nem fogott a katedrálison, ami ugyanolyan vigyázón tekint le a városra, ahogy évszázadokkal ezelőtt. Ide igyekszünk, de előtte meg kell inni egy kávét a Hotel Dubrovnik teraszán, a helyi Váci utca, az Ilica és a Jellasics tér sarkán.  
A nép, az istenadta nép fiatal, illatos, hangos és vidám, él, vásárol és virul, ez a különös, szokatlan főváros pedig végre megadja magát, megnyílik és felkínálkozik. Szokatlan, mert Zágráb „two in one”, ma is két város egyben: az alsóváros Szegedre emlékeztető széles sugárútjai, üde zöld terei, szecessziós épületei, csodálatos teraszai mellett a felsőváros igazán meghitt, bensőséges, középkori hangulatot áraszt, akár egy osztrák vagy cseh kisváros. Nálunk tapasztaltabbak állítják, hogy kevés főváros van a világon, amely ilyen barátságosnak, lakhatónak és ember léptékűnek számít, különösen, ha hozzátesszük, a tenger sincs messze, fél óra alatt pedig fent vagyunk a Zágrábot északról szegélyező síparadicsomban. Ha oda nem is, de a felsővárosi Tuskanacra csak fellépcsőzünk a sikló közelében megbúvó, kisvárosi hangulatú lépcsősoron. Odafent mesebeli tájék fogad, girbegurba utcácskák, macskakő, reneszánsz és csend. Béke és nyugalom Zágráb szívében. A régi Gradec hangulatát a Tkalciceva utca adja legjobban vissza, egy csepp a régi Tabánból, Szentendréből és egy csepp Prágából, butikok, kávézók, bárok, éttermek, felújított paloták, galériák – és persze a bennlakó zágrábiak a rengeteg babakocsival, mely a jövőt garantálja és mosollyal: tudnak élni. A Kaptolnál magasodik a Szent László alapította székesegyház, amely az évszázadok viharaiban rengetegszer megsérült, beomlott, majd újjáépült, ma teljes pompájában áll. A mesebeli tónust pedig csak fokozza a csodaszép, középkori Szent Márk templom, amelyet román stílusúból építettek át a kor modern emberei gótikussá. Érdekesség, hogy a templom jellegzetes tetőcserepei az 1800-as évekből, Magyarországról származnak, Horvátország, Dalmácia, Szlavónia és Zágráb városának címerét ábrázolják.



Éppen ez a mesebeli tónus hiányzott még, hogy kerek legyen a kép: Zágráb a maga balkáni örökségével és úri pompájával, háborúk dúlta földjével és meghitt nyugalmával, mediterrán lüktetésével, balkáni gúnyáját elhajítva, a maga európai eleganciájával, ipari főszerepével és középkori mesebeliségével csak egyben és helyben érthető és szerethető meg. És mondok még valamit: a horvátokat sem ismerjük, ha nem ballagunk végig az ismerősen csengő Jurišić, Draškovićeva ulicán és nem etetünk galambokat a Zrinski téren, de leginkább, ha nem jövünk el egy békés szándékkal elkortyolgatott kávéra Jellasics táborszernagy és bán úrhoz.

A cikk a Gentleman magazin 2012. AUTUMN számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
ELEKTROMOS YACHTOK
Autók, hajók, repülők, órák, fegyverek... Felnőtté vált kisfiús álmok, férfias játékok, tiszta örömforrás. Kicsiből induló birtoklási vágy, ami egyre csak fokozódik, mert mindig van nagyobb, szebb,...
Christian Ender
A mainzi Johannes Gutenberg egyetemen tanult. A HUGO BOSS-nál a cipők és kiegészítők fejlesztésének vezetőjeként kezdte munkáját. Később a HUGO BOSS AG nemzetközi értékesítésén a kelet-európai...
Rendben… és még annál is több
Annyit csak nem írhatok a tesztbe, hogy ez az autó egyszerűen rendben van! Pedig sokkal több minden elsőre nem jut eszembe róla. És még csak nem is unalmas. Sőt! Megpróbálom...
Botín - nyitva 1725 óta
Amikor Jean Botín 1725-ben megérkezett Madridba, nem is gondolta, hogy a nevéhez a világ legöregebb étterme kötődik majd. Bár a tulajdonos többször változott, a Botín név tartotta magát, és most már...
Csodafegyver a tökéletes megjelenéshez
A speedfitness csak három éve tört utat magának Magyarországon, mostanra azonban olyan piacvezető branddé vált, amely nemcsak a testedzésben, de a beauty szektorban, sőt az orvostudományban is egyre...
NYÚL SÁNDOR
Huszadiknak lenni egy rangsorban nem tűnik túl előkelő helyezésnek. Persze, ez attól is függ, hány indulóról van szó, és mi a tárgya a versenynek. Nyúl Sándor a 100 leggazdagabb magyar sorrendjében...
A KELETIBŐL HONGKONGBA
Ülünk egymással szemben, és mindketten kicsit irigykedünk. Ritka eset ez, főleg egy interjú közben. A 35 éves Perger István gyerekkori álmát megvalósítva utazott el vonattal a budapesti Keleti...
Fal - A történet
Meglehetősen sokan ismerik Roger Waters legendás művét, a Falat, azonban keletkezésének történetét már bizonyára kevesebben...
Riva
Drága és fényűző hajóból széles a kínálat – de ha igazán exkluzívat szeretnénk, akkor nem jöhet más szóba, mint egy Riva-modell. Ezek azok a csodálatos, egyedi, kézimunkával készített, fa vagy...