Bvlgari

Olasz szenvedély ékszerbe öntve
A Bulgari szót hallva egyikünknek sem kell elgondolkodnia, honnan is ismerős a név. alig van ember, aki ne tudná, hogy a márka egyet jelent a csillogó luxus világával, az értékes és fenséges ékszerek széles választékával. Ez nem véletlen, a Bulgari család, és neki köszönhetően a Bulgari márka története igazi sikertörténet.

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy görög ezüstműves családból származó, vállalkozó kedvű férfi, akit Szotiriosz Vulgarisznak hívtak. A mesébe illő történetben Szotiriosz értékes ezüsttárgyak készítésével foglalkozott, és a 19. század második felében úgy döntött, Olaszországba költözik, ott próbál szerencsét. 1884-ben Rómában megalapította cégét, a Bulgari S.p.A.-t, megnyitotta első boltját a Via Sistinán, és olaszosított nevén, Szortio Bulgariként vált ismertté. Ekkor indult el a ma már világhírű luxusmárka, a Bulgari története. 1905-ben fiai, Costantino és Giorgio segítségével kinyitotta ajtóit a ma is központi boltként működő üzlet a Via dei Condottin. A bolt hamar a világ gazdag és ismert személyiségeinek látókörébe került, hála egyedi, magas minőségű ékszereinek, melyek stílusjegyein már akkor is a görög és a római művészet keveredett.

Az egyedi stílus keresése
A 20. század első felében a két fiú komoly érdeklődést mutatott az értékes kövek, ékszerek és órák világa iránt, így átvették apjuk szerepét az üzlet vezetésében. A cégtörténet a II. világháború után ért első fordulópontjához, amikor Giorgio és Costantino úgy döntött, letérnek az akkor meghatározó francia ötvösiskola tanösvényéről, hogy létrehozzanak egy egyedi stílust, amit a görög-római klasszicizmus, az olasz reneszánsz és a 19. századi római ötvösiskola tanai ihlettek.  A háború alatt Costantino és felesége, Laura Bulgari három zsidó nőt bújtatott el saját római házában, akik teljesen idegenek voltak számukra. Tettükért 2003-ben kitüntetésben részesültek Jeruzsálemben. Az 1950-es, ’60-as évekre a merész és innovatív Bulgari-stílus hatalmas népszerűségre tett szert a tehetősek és a filmvilág sokak által ismert tagjainak köreiben.


A Bvlgari óra egyből klasszikus lett
Ahogy nőtt a nemzetközi ismertség, a ’70-es években a Bulgari megkezdte nemzetközi terjeszkedése első fázisát azzal, hogy üzletet nyitott New Yorkban, Genfben, Monte-Carlóban és Párizsban. ’77-ben piacra dobta a BVLGARI órát, amely egy szempillantás alatt az egész világot meghódította és örökérvényű klasszikussá vált. 1982-ben alakult meg a Bulgari Time Neuchâtel, a cég, amelynek dolga a Bulgari órák megtervezése és legyártása volt.
1984-ben Giorgio fiai, Paolo és Nicola vették át a cég irányítását, unokaöccsükkel, Francesco Trapanival kiegészülve. A ’80-as évek erőteljes növekedést hozotak a vállalat életében, így a ’90-es években a Bulgari elkezdhette bővíteni termékskáláját. ’92-ben a polcokra került az első illat, az Eau Parfumée au Thé Vert, amit hamarosan tíz másik, hasonlóan sikeres parfüm követett. A következő évben megszületett a Bulgari Parfums Svájcban, Neuchâtelben, amely a Bulgari-illatok megalkotásáért és gyártásáért felelt. 1995-ben a Bulgari S.p.A.-t bejegyezték a Milánó értéktőzsdén, majd később bevezették a részvények értékesítését a Londoni Értéktőzsde IRS (kamatcsere) szegmensében is.


A siker titka a folyamatos fejlődés
1996 egy újabb termékfajta megjelenését hozta, bevezették az első textilkollekciót selyemsálakkal és exkluzív anyagokból készült divatos kiegészítők egész sorával. Egy évvel később bőrtermékek széles skálájával és egy luxus szemüveg-kollekcióval bővült a kínálat. 2001-ben még nagyobbat álmodott a Bulgari család, és bejelentette a Bulgari Hotels & Resorts megszületését, közös vállalkozásként a Marriott Internationallel. Az első Bulgari Hotel 2004-ben fogadta a pihenésre és exkluzivitásra vágyókat Milánóban, mintegy az olasz ékszerészet tiszteletének kifejezéseként a luxus világa iránt. Éppen ezért a város legstílusosabb részében, a híres Scala és a Brera Akadémia közelségében épült fel a szálloda.
A 2000-es években a cég erőteljes vertikális terjeszkedésbe kezdett a Daniel Roth és a Gérald Genta luxusóra-készítő vállalkozások megvásárlásával. Két évvel később 50%-os tulajdonjogot szerzett a Crovában, a történelmi és értékes ékszereket készítő cégben, 2004-ben pedig a teljes céget megvásárolta. Egy évvel később további három céggel bővült, köztük két svájci óragyártóval, a Cadrans Designnal és a Prestige d’Orral. Ugyanebben az évben bekebelezte az olasz bőrtermékekkel foglalkozó Pacinit, amit Bulgari Accessori S.p.A.-vá nevezett át. Az új bőrkiegészítőknek sikere akkora volt, hogy több új boltot nyitottak kizárólag ezek értékesítésére, többek között Oszakában, Tokióban, Szöulban és Szingapúrban.


Amihez nyúlnak, sikeres lesz
2006 októberében Balin létrejött a második hotel. 2007 ismét kiemelkedően fontos év volt a márka történetében, a New York-i Fifth Avenue-n található üzlet bővítés és renoválás után újranyitott, Japánban pedig a világ legnagyobb Bulgari-boltja jött létre a tizenegy üzletes Bulgari Ginza Towerben, Tokióban, és más stratégia fontosságú értékesítőhelyekkel is bővült a cég. A Bulgari Hotels & Resorts két étteremmel örvendeztette meg a luxus és a gasztronómia rajongóit, majd női vásárlói számára bőrápoló termékcsaláddal jött ki. Két új svájci óragyártót is beolvasztott, ezek a Finger és a Leschot. A Bulgari 2007-ben le is arathatta az óragyártó szektorban tett terjeszkedése gyümölcseit, miután teljes egészében megtervezte, legyártotta és összeszerelte élete első kaliberét. A Sotirio Bulgari Tourbillon Quantième Perpétuel névre hallgató szerkezet 2009-ben került a nyilvánosság elé, és több értelemben is az első volt. Az első teljes egészében a Bulgari által kifejlesztett kaliber, a BVL 465 egy automata, átlátszó tourbillon szerkezet és öröknaptár volt, innovatív kijelző funkciókkal.


Több mint 125 év
2008-ban a terjeszkedés folytatódott, a legnagyobb európai bolt Párizsban kapott helyet, és természetesen más városokban is születtek újabb Bulgari-kereskedések. Egy évvel később a márka a 125. születésnapját ünnepelte, ami kiváló alkalmat szolgáltatott arra, hogy átgondolja a Bulgari múltját és jelenét. Ennek keretein belül a cég úgy határozott, hogy segítséget nyújt azok számára, akik nélkülöznek, hogy egy jobb jövőben élhessenek. Útjára indított egy adománygyűjtő akciót a gyerekek megsegítése és jogaik védelme értelmében.
Nicola Bulgari a siker titkát a folyamatos fejlődésben látja. „Nem élhetünk egyszerűen a múlt dicsőségeiből, ez bolondság lenne.
A sikerhez kombinálni kell a múlt, a jelen és a jövő világát. Ez az igazi kihívás, ráadásul számtalan horizonton.”
Egészen az idei év elejéig a Bulgari azon kevés, a luxusiparban tevékenykedő cégek közé tartozott, amelyek hosszú ideje működnek sikeresen, és családi kézben vannak, mint az Armani is. A Bulgari életében azonban 2011. június 30-án lezárult egy szakasz, és egyben a tranzakció is, melynek során a francia luxusóriás, a LVMH, azaz a Moët Hennessy Louis Vuitton S.A. többségi tulajdont szerzett a vállalatban (76.12%). A második legnagyobb részvényes a Bulgari család maradt.

Diamonds are a girl’s best friends
Elizabeth Taylor színésznő szenvedélyesen szerette a Bulgari-ékszereket. 1962-ben fedezte fel az olasz márkát, mialatt a Kleopátrát forgatta a Cinecittàban Richard Burtonnel. Életének ezt a fejezetét „Szerelmem az ékszerekkel” címen jegyezte le könyvében. A filmfelvétel egyik legjobb részeként azt említi, hogy rendszeresen ellátogathatott a Bulgari üzletbe, beszélgetett Gianni Bulgarival, Burtontől pedig több értékes Bulgari ékszert kapott ajándékba. A már többször is lopási botrányba keveredett Winona Ryder színésznő szintén kapcsolatba került a Bulgarival, amikor 2008-ban elfelejtette visszaadni az ékszereket, amelyeket egy rendezvényre kapott kölcsön, 124 000 dollár értékben. A két színésznőn kívül számos híresség rajongott és rajong a mai napig is az olasz csecsebecsékért, köztük Sophia Loren és Kirsten Dunst.

A cikk a Gentleman magazin 2011. AUTUMN számában jelent meg.
A keresett szó nem lehet rövidebb 3 betűsnél!
Bezárás
ÖRÖMAUTÓZÁS
Azon a reggelen izgatottabban ébredtem. A fiam éppen nyűgösebb volt, mert jön a foga, négy is, nekem meg másért csorgott a nyálam. Az biztos, hogy – nem először, persze – helyet cseréltünk a családi...
80 ÉVE A FÖLD KÖRÜL
Jules Verne hőse 80 nap alatt kerülte meg a Földet, a 80 éve alapított Air France pedig naponta többször is – cikkünkben, szíves engedelmünkkel, most inkább ez utóbbiról emlékezünk meg, felidézve...
Főúri kényelem
A Balaton környéke rendszerint a nyáron népesül be, de hogy az év bármely szakában érdemes legyen odautazni, arról a Château Visz gondoskodik. Luxusszálloda és gourmet étterem a főváros zajától...
Nicsak, ki repül…
John Travolta gödröcskés állával és csábos csípőmozgásával meghódította a nyolcvanas éveket, és nagyon valószínű, hogy a legtöbb bomba nőt még most is bármikor megkaphatná. Férfitársai mégsem ezért...
A farkasember, akit imádnak a nők
A férfiról, aki szuperhősként vált világszerte ismertté és kedveltté.
AZ EMBER LEGJOBB TÁRGY-BARÁTJA
Kerékpár, bicikli, bringa, keró, canga. Aki hajtja, imádja, hiszen olyan szabadságérzetet nyújt, amit egyetlen más közlekedési eszköz sem képes megadni. A posztmodern nagyvárosokban egyre többen ismerik...
Párosan szép, de páratlanul
A Glashütte Original, az egyik legpatinásabb német órásmanufaktúra múzeumi restaurátorait is befogta, hogy méltó ajándékkal lephesse meg a hajózás...
TROKÁN PÉTER A VÁLÁSRÓL
Ha az ember férfi életmódmagazint lapozgat, olyan érzése támad, hogy a férfiaknak van autójuk, órájuk, hi-fi berendezésük, csúcsboruk, érdekli őket a kultúra, és vannak sikereik, de mintha problémáik,...
MINDENKIBEN VAN EGY KIS HARLEY...
Éppen 110 évvel ezelőtt tolták ki az első motorkerékpárnak tűnő alkalmatosságot egy milwaukee-i (Wisconsin) sufniból. Bár sufni volt, azért a cégér már ott díszelgett a bejárat fölött: Harley-Davidson...