Az ember az egyetemista évek alatt – némelyikünk még azután is – túl sokáig forgolódik kényelmetlen kanapékon ahhoz, hogy megértse, mennyire fontos a komfortosság, ha bútorról van szó. Most a dizájnőrültek csukják be a szemüket, fülüket, mert nem elképesztően nyakatekert, ultratrendi megoldásokról beszélünk majd, hanem a funkcionális formákba öntött, színtiszta kényelemről. Persze, itt felmerül a „szép és okos nő” esete: ha valami kényelmes, miért ne lehetne egyúttal extrára szabott is. Lehet, csak ennek a mi okos nőnknek egész egyszerűen nincs szüksége a túlzásba vitt cicomára, élvezeti értéke anélkül is önmagáért beszél. Ennél a résznél, félreértés ne essék, nem esztétikátlan megoldásokról beszélünk, csupán annyiról van szó, hogy a német csodaüzem lelkes híve a letisztult vonalvezetésnek. A dizájnjuk önmagában a funkcionalitásban rejlik. Ezért is egyedülálló a piacon, és ezért sem talált méltó ellenfélre a kategóriájában. És hogy mit jelent maga a szó, a himolla? Ha alapul veszem a három jelzőt: himmlisch (mennyei), mollig (pihe – puha), angenehm (kényelmes), amelyből a márkanév tevődik össze, akkor így szerényen mindössze annyit érthetünk alatta: mennyországbeli kényelem.
Nehogy azt gondolja, kedves olvasó, hogy a levegőbe beszélünk, és mindenféle tapasztalás nélkül idefirkáltunk egy jól betanult marketingszöveget. Mi csak azt vagyunk hajlandóak elhinni, amiről saját érzékszerveinkkel bizonyosságot nyertünk. Sőt, nem elégedtünk meg azzal, hogy a budaörsi Art of Home-ban megcsodáltunk, kipróbáltunk néhány bútoralkotást, elmentünk a bölcsőig. Alapos üzemlátogatásunk után osztjuk meg mindazt a szépet és jót, amit láttunk, hallottunk, és, nem utolsósorban, éreztünk. A szívélyes vendéglátás a Himolla saját szállodájában indult már a megérkezésünkkor: a kedves házigazdák felhúzták tiszteletünkre a magyar zászlót.
Manufaktúra, egyediség és csúcstechnika
Klaus Fischer termelésvezető kalauzolt minket a birodalomban. Itt már 1829 óta folyik bútorgyártás családi vállalkozásban. Az ipari méretű alkotás 1948-ban kezdődött, és létrejött Európa egyik vezető kárpitosbútor-gyára. A Himolla 1957 óta létezik. A gyár jelenlegi 83 000 négyzetméter alapterületű, ötemeletes épülete 1958 óta áll.
Bátran merem állítani, hogy semmit sem bíznak a véletlenre. A német precizitás és profizmus pedig nem csak legenda. Minden egyes alapanyag szigorúan ellenőrzött, mindenféle szabványnak, előírásnak, kikötésnek megfelel. Továbbá ezer meg egy teszten át kell esniük ahhoz, hogy egyáltalán elkezdjenek dolgozni velük a szorgos kezek. Merthogy kézzel történő gyártás folyik; természetesen használnak modern technológiájú gépeket, de azokat is megállás nélkül, szigorúan felügyelik és ellenőrzik. Mondhatnánk, hogy eddig semmi meglepő, különleges, mert ahol komolyan foglalkoznak bútorgyártással, ott ez a természetes.
A Himolla rendkívül fontosnak tartja az ergonómiát, ezért foteljei eltérő magassággal és szélességgel rendelhetők. Ehhez három különböző keménységű ülőfelületet lehet társítani.
„A lehetőségek tárháza szinte végtelen nálunk. A modern gépeink és a kézműves know-how tökéletes összhangjának köszönhetően érjük el azt a többletet, amelyet a vevőink elvárnak tőlünk. Különösen az individualitásban, flexibilitásban és funkcionalitásban tudunk többet adni versenytársainknál. Minden bútor, ami elhagyja gyárunkat, egyedi és különleges”– mondja az üzemvezető.
Ami valóban egyedivé teszi ezeket az ülőalkalmatosságokat, az az, hogy jóformán nincs belőlük két egyforma. Ugyanis a kedves megrendelő saját személyes igénye és kénye-kedve szerint állíttathatja össze a kívánt darabot. Lenyűgözően nagy kollekciót kínálnak ülőbútorokból, ezt jogosan nevezik komfortszimfóniának. A kínálati paletta olyannyira széles, hogy 350 modell, többszáz funkció, és 800-féle szövet, illetve közel 200 különböző bőrkárpit közül csemegézhet a vásárló. És ehhez jönnek az extrák, mint a többmotoros masszázsfunkció, vagy az elcsúsztatható könyöklő. Így már érthető, miért nincs futószalaggyártás, itt gyakorlatilag minden darab egyedi és emberközpontú, ahogy erre a cég filozófiája utal. Fókuszban áll az egyén személyes igénye. A különböző funkciók beépítése pedig külön művészi értéket képvisel. Tulajdonképpen az egész gyár olyan, mint egy párizsi haute couture szabóság, minden egyes részletet – alapos méricskélés után – egyenesen az emberre szabnak.
Himolla, mint Globetrotter
A titokkeresés közben csatlakozott hozzánk Burghard Kramer, a cég exportigazgatója, aki húsz évvel ezelőtt a Leicától igazolt át. Nem egysíkú az élete, a Himolla Amerikától Ázsián át Ausztráliáig szinte mindenhol jelen van. „Nincsenek óriási stratégiai terveink, hogy miként tudnánk a világot meghódítani. Elsősorban olyan piacokon próbálunk erősíteni, ahol már jelen vagyunk, és, persze, Németország környékén. A német piac még mindig a fő területünk. Régebben az eladások 90 százaléka itt zajlott. Az elmúlt tizenöt-húsz évben indultunk el érezhetően másfelé. Olyan országokat keresünk, ahol látjuk a lehetőséget. Ázsiában sokkal erősebb az ember-ember kapcsolat, mint itt Európában. Például Japánban, azt az országot különösen szeretem. Fiatal koromban éltem ott. Nagyon sokat tanultam tőlük. Megtanultam, hogy először hallgatni kell, nézni, és nem rögtön azzal jönni, hogy mi mindent jobban tudunk. Rengeteg bútorvásáron állítunk ki, és többnyire itt jönnek létre az új üzletek is. Ezt úgy hívom, hogy people business; nagyon fontos a személyes kapcsolat, a személyes benyomás. Például mielőtt egy nagyobb piacra belépünk – mint például Kína, India vagy Brazília –, mindig elutazom oda a feleségemmel, vagy valamelyik lányommal. Turistaként teljesen más benyomást kapok így egy országról, átélem a hétköznapokat. Ha üzletet akarok kötni, akkor muszáj picit belelátni a fejekbe, át kell éreznem az ország kultúráját, hangulatát. Ez nagyon érdekes és fontos is” – magyarázta a szakember, akit mindig vonzott a távol-keleti kultúra.
A robosztus gyárépület több mint ezer alkalmazottat foglalkoztat; többségüket házon belül képzik, ami annyit tesz, hogy saját kárpitosiskolájuk van. Azonban az nem elég, hogy a vállalat neveli ki magának a szakembereket, folyamatos szemináriumokkal oktatja tovább őket, így lépést tudnak tartani az állandóan változó technológiai fejlődéssel, és a dizájnbeli változásokkal is. Az is roppant sokat elárul egy cégről, mekkora a dolgozói fluktuáció. Ha túl gyakran vált egy vállalat munkaerőt, ott valami bizony nem stimmel. A Himolla mesteremberei átlagosan 18 éve vannak alkalmazásban, a vezetőtervező pedig negyven éve koptatja a gépeket és a tervezőasztalt. Naponta körülbelül ezer különböző bútort készítenek a modern CNC technológiának köszönhetően. A legmagasabb biztonság érdekében saját tűzoltóságuk van. Az már csak hab a tortán, hogy nem termelnek semmilyen hulladékot a gyártás folyamán, mindent újrahasznosítanak.
Extrémitás helyett kényelem és funkcionalitás
A gyártási folyamatok megismerése közben volt szerencsénk találkozni Franz Wollerrel, a cég vezető tervezőjével, aki a cégnél tanulta ki a kárpitos mesterséget. „Azt gondolná az ember, hogy bejövök, és spontán tervezek. De ez az esetek túlnyomó részében nem így van. Persze van olyan, hogy egy-egy modellt pár nap alatt kell elkészíteni, de a termékválasztékunkat alapvetően évekre előre készítjük. Különböző célcsoportokat próbálunk kiszolgálni. Mindegyik célcsoportnak van egy – nevezzük így – fiókja. Minden fiókban 2-3 évre előre tervezett modellek vannak. A tervezők általában szeretnek vadabb dolgokat is kitalálni, és aztán ezeket az ötleteket összehozni a Himolla célcsoportjaival; na, ez az igazi kihívás. Persze, nem is arról vagyunk híresek, hogy extrém, hipermodern bútorokat készítünk. Erre ott vannak mások, például az olaszok. Mi alapvetően kényelmes, funkcionális bútorokat akarunk kínálni. Állandóan kreatívnak kell lenni, állandóan jár az eszem. Tele van az asztalom jegyzettel, vázlattal. Rendszeres kapcsolatban állok a fejlesztő részlegünkkel. De az új modelleken csak akkor dolgozom, amikor már senki nincs körülöttem, és egyedül vagyok az irodában. Mostanában van egy kis segítségem, a fiam, aki a müncheni művészeti akadémián tanul.”
A minőség egyik alapja: csak tiszta forrásból
Mondanunk sem kell, hogy mi is kipróbáltunk számos ülőalkalmatosságot a bemutatóteremben. A bútorok vázszerkezetéhez a legszigorúbb minőségi követelményeknek megfelelő faanyagokat használnak. A fát többszörösen szárítják, és hosszú folyamatokon keresztül nemesítik, majd magas szintű kézimunkával dolgozzák fel. A fa származási helyétől és a pácolástól függően egyéni hangulatot ad a kárpitos bútornak. A környezetvédelem kötelez: a Himolla csak nyilvántartott erdőgazdaságoktól vásárolt anyagokkal dolgozik, általában bükkfával. Az egyéni és kényelmes ülőkomfortot a superlastic névre hallgató saját, különböző sűrűségű, melegen öntött formahabjai biztosítják, amit a Himolla saját üzemében állítanak elő. Ez a hab szerkezetéből adódóan rugalmas, szellőzik, így higiénikus és formatartó is egyben, nem tartalmaz az egészségre káros anyagokat. A felhasználás során egyetlen gramm hulladék sem keletkezik, ugyanis mindent újrahasznosítanak.
Ha megvan, hogy milyen vázszerkezetű és keménységű legyen a kanapé, jöhet a kárpit. Érdekesség: egy rendelést egyetlen munkatárs varr meg sablonok segítségével, a kiváló minőség így még jobban szavatolható. Amikor már minden darab készen van, automatikus szállítórendszer segítségével a végső összeszerelő részlegre érkeznek. Itt négyfős csapatok dolgoznak, mindegyik egy-egy rendelést készít el. A bútorok részletes minőségellenőrzésen mennek keresztül. Ha ez minden ponton rendben van, a bútor megkapja a himolla minőségi címkét, és elindulhat leendő tulajdonosához.
Borussia Dortmund szurkolóként is az FC Bayern a példa
A minőségről is mesélt nekünk Karl Sommermeyer, a Himolla ügyvezető igazgatója, egyben résztulajdonosa, aki egész életében a bútoriparban dolgozott.
Quality made in Bavaria, ennek az igénynek megfelelően készülnek immár több évtizede a bútoraink. Ez az igény nem hagy helyet kompromisszumoknak. Az általunk kitűzött szigorú elvárásokkal tudjuk garantálni vásárlóinknak, hogy hosszú ideig örömüket leljék kárpitos bútorainkban.
Mit gondol, mi a titka ennek a pozitív életérzésnek, amit a cégnél és az egész környéken tapasztalunk?
Ennek mindenképpen köze van Bajorországhoz. A bajor vendégszeretethez. Szeretjük a vendégeket. Főleg az olyanokat, akik jól érzik magukat nálunk. Nagyon fontos, hogy multikulturálisak vagyunk. Ha most csak Taufkirchent veszem alapul: az első külföldi munkásaink Görögországból érkeztek. Mostanra már vannak harmadik-negyedik generációs görögök is itt, akik beszélnek görögül, de bajorul is. A bajor kultúrában nőttek fel. Aztán itt van például a mi Giorgiónk, az olasz vendéglős, aki remek ember, és szintén beszél bajorul. Ez az egész sugallhatja azt, amit a látogatók itt éreznek.
Ez lehet a Himolla sikerének a titka?
Azt hiszem, igen. Az a célunk, hogy a vevőink különböző egyéni kéréseit teljesítsük. Ezek nagy szavak egy nagy vállalkozástól, de nekünk sikerült. Nem hátrálunk meg semmilyen kihívástól. Generációk tudására alapozunk, meggyőződésünk, hogy a munkatársainkba fektetett bizalom sokszorosan megtérül. Az sem véletlen, hogy kitartunk Taufkirchen és Bajorország mellett. Ez mind hozzájárul sikereinkhez. Csak az tud a jövőben is jó pozícióba kerülni, aki a múltban megszerzett tudását használja, hisz az infrastruktúrájában és az alkalmazottaiban.
Ha néhány mondatban egy ismeretlennek be kellene mutatnia magát, mit mondana?
Mit is mondanék magamról? A legfontosabb talán, hogy optimista ember vagyok. Akkor is optimista vagyok, ha esetleg kudarc ér. Ilyenkor azt mondom, hogy ez nem esett jól, de ebből is tanultam, és majd legközelebb máshogy lesz. Nem próbálok meg másokat hibáztatni, az okokat először magamban keresem. Aztán impulzív is vagyok. Ha valaki esetleg részese egy kitörésemnek, akkor utána megpróbálom elmagyarázni, mi váltotta ki. Szívesen dolgozom csapatban. A döntéseket többnyire egyedül hozom meg, de kikérem mások véleményét is. Becsvágyó, nagyravágyó is vagyok, de pozitív értelemben. Cégünket az FC Bayernhez szoktam hasonlítani, annak ellenére, hogy én meggyőződéses Borussia Dortmund rajongó vagyok. Ez azt jelenti, hogy elismerem mások teljesítményét.
Mióta van a Himollánál?
Tizenhét éve.
Össze tudja számolni a kudarcokat?
Természetesen voltak mélypontok, mindenhol vannak, tizennyolc évig nem lehet csak egyfolytában felfelé menni, bár mi próbáltunk. Ráadásul mivel pozitívan állok a dolgokhoz, a kudarcok már feledésbe merültek. Amikor a Himolla dolgai nem mentek túl jól, 1995 vége felé, kaptam egy felkérést, hogy nem próbálnám-e meg itt. Beszéltem pár emberrel, és utána elvállaltam. Éreztem, hogy itt lehet alkotni.
Gondolom, nem bánta meg, hogy belevágott…
Az elmúlt években valami nagyon különlegeset alkottunk így együtt. Igazi csapat vagyunk, már-már azt mondhatom, hogy egy család, ahol mindenki tudja, mit csinál. És ez nagyon jó. Erre bizonyíték, hogy sokan, akik hozzánk jönnek, érzik ezt, és erre nagyon büszke vagyok.
Elkötelezettség
A kék angyal védjegy 1978 óta létezik Németországban: garanciát jelent környezetbarát termékekre és szolgáltatásokra. A Himolla különösen büszke arra, hogy a világ legrégebbi környezetvédelmi emblémáját viselheti – egyedüliként a német bútorgyárak közül. Mit jelent ez? Nem használnak környezetre káros gázokat, a faanyagokat hatóságilag ellenőrzött forrásokból szerzik be, minden megmaradó anyagot felhasználnak másodlagosan, minden csomagolóanyag újrahasznosított és -hasznosítható. A vállalat 2009-ben az EMAS AWARD nyertese lett „Környezetvédelem a szállítás során és környezettudatos beszerzések” kategóriában.
A magyar piac
A Himolla tizenhárom éve van jelen a termékeivel Magyarországon, és az érdeklődési görbe a statisztikák alapján ütemesen ível felfelé. „A magyar vásárlók teljes mértékben nyitottak az újításra, fogékonyak a kiemelt minőségre, és megvan bennük a kellő kísérletező kedv. A vásárlói elégedettséget mi sem bizonyítja jobban, mint a visszatérő vevőkör. Fogalmazhatunk úgy is, aki egyszer kipróbálta, nem ül többé másba” – értékel Nagy Győző a Himolla magyarországi értékesítési vezetője.