NEM ZAVAROK?
A telefon közel száz éve része az emberek közötti kommunikációnak. Kezdetben csak kevesek luxusa volt, mára viszont a mindennapok nélkülözhetetlen eszköze lett.
Amikor valakit felhívunk, és ő felveszi a telefont, köszönni kell, és azonnal megkérdezni, hogy nem zavarjuk e. Ha ő igennel válaszol, akkor meg kell kérdezni, mikor hívhatjuk újból, és meg kell szakítani a beszélgetést. A „röviden csak azt akartam mondani”,vagy „csak azt akartam kérdezni” paneleket érdemes elkerülni, ha nem alkalmas, akkor nem alkalmas, később kell újból jelentkezni.
HÍVÁSFOGADÁS
A telefonhívás fogadásakor az „Igen, tessék, ki az.” kezdőszavak nem helyesek, a fogadó félnek magántelefon esetén illik megmondani a nevét és várni a hívó fél következő mondatát. Ha a név elmondása után a „Parancsoljon, hallgatom!” szavakat is elmondjuk, akkor a legkényesebb elvárásoknak is eleget teszünk.
Ha munkahelyi vagy hivatali telefonon fogadunk hívást, nem árt a cég nevét is elmondani és udvariasan várni a hívó fél kérdését. „Jó napot kívánok! Aranyerdő Kft., Horváth Júlia vagyok. Miben segíthetek?” Ne feledjük: a telefonálásnak célratörőnek és rövidnek illik lennie, a csevegés nem ide való…
MOBILOZÁS
A mobiltelefonok elterjedése természetesen a telefonálási szokásokon is sokat változtat, ez már nem is telefonálás, ez mobilozás – lehet hallani a kommunikációs szakemberektől. Legyen bármennyire is mindennapos a telefónia, fogadjunk és kezdeményezzünk is akár napi több tucat hívást, széppé teszi a hétköznapjainkat, ha ilyenkor is betartunk egy pár szabályt. Mobilon történő hívásnál is köszönünk, annak ellenére, hogy valószínűleg az veszi fel, akit név szerint felhívtunk. A „Halló! Tessék, mondja!” vezényszavak a hívott fél modortalanságát mutatják, csakúgy, mint ha a hívó nem mondja meg, hogy kicsoda, csak belekezd a mondókájába. A mai telefonok már azonosítani tudják a hívó felet, azaz látjuk, hogy ki hív minket, ilyen esetekben szép szokás a hívásfogadásnál nevén nevezni a hívót: „Kovács Lajos. Parancsolj, Gábor!”A mobilszámot híváskor illik kiírni, aki enélkül telefonál, ne lepődjön meg, ha hívását nem fogadják. A letiltott telefonszám ma az ügynökök és call centerek jellemzője.
VISSZAHÍVNI NEM KÖTELEZŐ
Ha a hívásunk alapján beazonosíthatóak vagyunk, akkor sem várhatjuk el, hogy a sikertelen, illetve nem fogadott hívás után minket visszahívjanak. Annak kell újra hívást kezdeményeznie, aki a másikat valamiért fel akarta hívni. Ez alól természetesen kivételt képez, ha valakinek a hívását vártuk, vagy ha üzleti ügyben kerestek minket, ilyenkor a visszahívás elvárható, de nem előírásos.
SZEMÉLYES TÁRGY, SZEMÉLYES SZÁM
A mobil személyes tárgy, ezért a mobilszám megadása is bizalmas közlés, illik mások mobilszámát bizalmasan kezelni. Ha valaki elkéri tőlünk X vagy Y mobilszámát – és nem tudjuk,hogy ők ismerik-e egymást –, mielőtt azt megadnánk, a szám tulajdonosától ajánlatos engedélyt kérni. Baráti és ismeretségi körökben erre nincs szükség, de az egymással szembeni jó modor ezt más esetekben megköveteli.
ZAVARHATJA A KÖRNYEZETÜNKET
A mobilozás ma már a mindennapok megszokott cselekedete.
A mobil mindig velünk lehet, ezáltal mindig és bárhol elérhetőek vagyunk. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a telefonálás mégsem illő mindig és mindenhol, vannak helyzetek, amikor a megcsörrenő, rezgő vagy éppen sikollyal figyelmeztető mobil megzavarja a környezetünkben lévő többi ember nyugalmát vagy figyelmét. A mobilon stílusos dolog egyszerű és nem feltűnő hangjelzéseket beállítani, és a készüléket sok esetben ki kell kapcsolni. Ilyen a színház, a mozi és más társasági események, a komolyabb megbeszélések és természetesen a repülőgép, ahol a mobilozás veszélyére külön felhívják az utazók figyelmét.
A modern készülékek rezgő funkciója igazán briliáns találmány, hiszen úgy figyelmeztet a bejövő hívásra vagy az sms-re, hogy az másokat nem zavar meg. A mobilon beszélgetni, ha ez utcán történik, gyorsan és nem emelt hangon illik. Nem feltétlenül ildomos, hogy 20 méteres körzetben mindenki a mi magánéleti kérdéseinket vagy pénzügyeinket hallgassa.
MOBILT ILLIK SZEMÉLYESEN HÍVNI
A mobil személyes jellege miatt a mobilszámot illik személyesen hívni, azaz a titkárnőnkkel mobilon csak olyan személyt hívassunk fel, aki ezt nem fogja tőlünk megütközve fogadni. Üzleti partnerek esetében csak személyes mobilhívás a megengedhető, baráti, családi körben a felhívatás elnézhető, de érdemes elkerülni.