Exkluzív hajók ide, szélvészgyors autók oda, még mindig a repülőgép a legelegánsabb módja annak, hogy eljussunk a világ egyik pontjáról a másikra. Hiába tesznek meg mindent a légitársaságok, hogy business osztályukon minél jobban kényeztessék az utast, aki igazán ad magára, magánrepülőgéppel szeli a levegőt. Ezek között is akadnak kisebb-nagyobb darabok, mi most a legdrágábbak közül szemezgettünk. Egy ilyen magángép megvásárlása legalább negyvenmillió dollárral apasztja le a bankszámlánkat, ezért nem árt legalább Roman Abramovicsnak lenni hozzá – neki egyébként is áll néhány, a cikkben szereplő Boeing BBJ a privát hangárjában.
DASSAULT FALCON 7X - 41 millió dollár
Öt éve kezdte meg repülését az 1963-ban alapított Dassault Aviation legdrágább magángépe. A Falcon sorozat 7X modelljének különlegessége a három hajtómű: a nyolcvanas években elterjedt megoldás mára kikopott, a Dassault egy másik modellje mellett csak a Tupoljev gyárt hasonlót. A 26 méteres szárnyfesztávolságú gép utastere tizenkét személyes, 900 km/órás utazósebessége 11 ezer kilométeres hatótávot engedélyez. A Falcon 7X érdekessége, hogy ez volt az első olyan magángép, amelyet teljes egészében számítógépes modellezéssel terveztek, ami azt is megengedi, hogy a leendő vevő virtuális sétát tegyen a fedélzeten, még mielőtt gépe gyártásához fognának. Ez az első fly-by-wire repülőgép is, amelynek kezelőszervei nincsenek mechanikus kapcsolatban a hajtás alkatrészeivel. Megjelenésekor mintegy tízmillióval olcsóbb volt, mint a Bombardier és a Gulfstream hasonló gépei, ára azonban ma már az ötvenmillió dollárt is elérheti.
BOMBARDIER GLOBAL EXPRESS - 47,7 millió dollár
Nevéhez illően a Bombardier legfejlettebb magánrepülőgépe expresszként teszi meg a világ bármely két pontja közötti távolságot. Jellemzően egy leszállás elég hozzá, hogy bárhonnan bárhová eljusson, de például a Tokió és New York közti tengerentúli út leszállás nélkül is megy a 11 ezer kilométeres hatótávú gépnek. Fejlesztése 1991-ben indult, az első repülést 1996-ban hajtotta végre. A 28,65 méteres szárnyfesztávolságú gép továbbfejlesztett, XRS nevű kivitelét 2006-ban mutatták be. Ez modernebb kabint kapott, két Rolls-Royce hajtóműve pedig akár 950 km/órás sebesség elérését is lehetővé teszi. Kabinja a legtágasabb a ma kapható magángépek között, a 11 személyes utastérben iroda- és tárgyalórészt is kialakítottak, de bővített ülésszám vagy hálórész is kérhető hozzá.
BOEING BUSINESS JET - 55,5 millió dollár
Kicsit lassabb a konkurenseinél a Boeing magánrepülőgépe, hiszen 890 km/órás csúcssebességre képes, de mindezért kárpótol óriási utastere. A Business Jet sorozat tagjait ugyanis a légitársaságok által is használt 737, 747, 777 és 787 típusok műszaki alapjaira építették, ám kabinjuk kétszáz utas helyett többnyire csak a tizedét képes befogadni. A 8 és 60 személyes változatok között többféle konfiguráció létezik, így a 35,8 méteres szárnyfesztávolságú óriás magángépre akár hálószobák, koktélbár és még üvegfalú garázs is telepíthető. A Boeing Business Jet néhány újdonsága az alapmodellekhez képest a 11 480 kilométeresre növelt hatótáv, valamint ki- és beszálláshoz a beépített lépcső – olyan repterekre, ahol nincs földi kiszolgálás.
GULFSTREAM G550 - 59,9 millió dollár
Bemutatásakor a legnagyobb hatótávolságú magánrepülőgép volt a Gulfstream V modellje: az 1995-ben megjelent típus leszállás nélkül több mint tizenkétezer kilométert tudott megtenni. Továbbfejlesztett változata a G550, amely még nagyobb, 12 500 kilométeres hatótávval rendelkezik. A 28,5 méteres szárnyfesztávolságú gépet két Rolls-Royce hajtómű mozgatja, legfeljebb 904 km/órás sebességgel képes repülni. Kabinja a két pilótán és további kétfős személyzeten felül 14 utas számára nyújt kényelmes helyet. Utastere négy különálló részre osztható, klímaberendezése háromféle különböző hőmérséklet beállítását teszi lehetővé, irodai kommunikációs megoldásai között helyi számítógépes hálózat, fax és műholdas telefon, valamint internet is megtalálható. A pilótát head-up display segíti, amely a kifutópályáról vagy leszálláskor a környező terepről is tiszta képet ad, még rossz időjárási körülmények között is.
AIRBUS A380 - 475 millió dollár
Noha a Boeinghez hasonlóan az Airbus is gyárt magánhasználatra óriásgépet, a legdrágább privát repülőgép természetesen egyedi gyártmány. Az Airbus A380 alapjaira épített magángép a szaúdi herceg, Alwaleed bin Talal részére készült. A fedélzet lifttel közelíthető meg, az utastér három szintje között is ezzel lehet közlekedni. A raktérben rámpán megközelíthető garázst alakítottak ki két Rolls-Royce Phantom számára, míg a felsőbb szintekre öt lakosztály és húsz további hálószoba került. A nappali érdekessége a padlóba épített óriási képernyő, amelyre azt a tájat vetítik, amely felett éppen repül a gép. Imaszoba Mekka felé néző szőnyegekkel, virtuális játékterem és márványborítású törökfürdő is van a fedélzeten, a tíz férőhelyes koncertteremben hangversenyzongora található. A 135 millió dolláros Airbus A380 az átalakítással együtt közel félmilliárd dollárba került.